آموزش و اخبار آموزش و اخبار .

آموزش و اخبار

پیگیری صدور گواهینامه رانندگی

گواهینامه رانندگی از مهم‌ترین مدارکی است که برای تردد با خودرو یا موتورسیکلت به آن نیاز دارید. هر وسیله نقلیه‌ای گواهینامه مخصوص به خود را دارد اما در نهایت قوانین کلی رانندگی در خیابان‌های شهری و جاده‌ها تفاوت چندانی ندارند و تمامی رانندگان ملزم به رعایت آن‌ها هستند.

برای دریافت گواهینامه باید پس از شرکت در کلاس‌های رانندگی، ابتدا در آزمون آیین‌نامه و آزمون شهری رانندگی شرکت کنید. اگر در آزمون پذیرفته شوید اجازه دریافت گواهینامه را خواهید داشت. پس از این مرحله نوبت به استعلام گواهینامه می‌رسد. 

روش‌های پیگیری گواهینامه و استعلام گواهینامه
برای پیگیری گواهینامه روش‌های مختلفی پیش روی شما قرار دارد که در ادامه هر یک را معرفی خواهیم کرد:

استعلام گواهینامه با کد ملی آنلاین
برای استعلام گواهینامه با کد ملی می‌توانید از اپلیکیشن یا سایت قبضینو استفاده کنید. جزئیات نمایش داده شده در سامانه رهگیری گواهینامه قبضینو منطبق بر آخرین به‌روزرسانی پلیس ناجی بوده و آخرین وضعیت گواهینامه شما قابل مشاهده است.

همچنین امکان پیگیری صدور گواهینامه رانندگی با کد ملی نیز در سامانه قبضینو فراهم شده است و شما علاوه بر جزئیات گواهینامه، می‌توانید بارکد پستی را نیز مشاهده کنید و رهیگیری مرسوله پستی شامل گواهینامه خود را انجام دهید.

استعلام گواهینامه از طریق تلفن

برای پیگیری وضعیت گواهینامه با کد ملی کافیست با شماره‌های ۸۱۲۵۳۵۷۳ و ۸۱۲۵۳۵۶۱ تماس بگیرید و با اعلام کد ملی خود استعلام تلفنی گواهینامه را انجام دهید. پیگیری از این 40 روز بعد از دریافت گواهینامه امکان‌پذیر است.

پیگیری گواهینامه رانندگی از طریق پیامک


برای رهگیری گواهینامه خود از طریق پیامک باید عدد 1 را به سامانه 1100 (سامانه پیامکی پلیس +10) ارسال کنید تا از وضعیت گواهینامه خود باخبر شوید.

استعلام گواهینامه رانندگی پلیس +10


برای پیگیری حضوری گواهینامه باید به مراکز پلیس +10 مراجعه کنید. این روش دردسرهای زیادی دارد و زمان زیادی را تلف می‌کند. همچنین زمانی لازم به انجام این کار است که اطلاعات شما در روش‌های آنلاین ثبت نشده باشد. بنابراین بهتر است قبل از مراجعه به این مراکز، پیگیری وضعیت گواهینامه را با کد ملی از اینترنت انجام دهید.

مراحل صدور گواهینامه

سن شما 18 سال تمام
مدارک کامل هویتی
مدارک سلامت روحی و جسمی
شرکت در کلاس‌های تئوری آیین‌نامه و کلاس‌های عملی شهری
قبول شدن در آزمون تئوری و عملی رانندگی

پس از شرکت در آزمون شهری و قبولی در آن، باید به آموزشگاه رانندگی خود مراجعه کنید و درخواست صدور گواهینامه را ثبت کنید. گواهینامه رانندگی، تائید نهایی می‌شود و در دستور کار برای چاپ قرار می‌گیرد. سپس گواهینامه‌ها توسط اداره پست به متقاضیان گواهینامه تحویل داده می‌شود.

برگشت خوردن گواهینامه


مامور پست سه بار برای تحویل گواهینامه به آدرس متقاضی مراجعه می‌کند. اگر موفق به تحویل بسته نشود، گواهینامه به مرکز پستی بازگردانده شده و 3 ماه نگهداری می‌شود. متقاضی باید با مدارک شناسایی، برای دریافت گواهینامه خود به مرکز پستی ذکر شده در سامانه پست مراجعه کند و گواهینامه خود را دریافت کند

در صورتی که متقاضی در این بازه زمانی 3 ماهه به اداره پست مراجعه نکند، گواهینامه به مرکز صدور گواهینامه ارسال می‌شود و 3 ماه دیگر نگهداری می‌شود. اگر مجددا از سمت متقاضی اقدامی برای دریافت گواهینامه انجام نشود، گواهینامه از بین می‌رود و فرد باید مجددا برای دریافت و صدور گواهینامه اقدام کند.

مدت زمان صدور گواهینامه

صدور گواهینامه و ارسال آن برای مالک، معمولا 40 روز زمان می‌برد. در این بازه زمانی برای اطلاع از وضعیت صدور گواهینامه خود کافیست کد ملی و شماره موبایل خود را در سامانه قبضینو وارد کنید و به سادگی استعلام را انجام دهید.
 


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۳ بهمن ۱۴۰۱ساعت: ۱۲:۰۶:۳۴ توسط:مریم موضوع: نظرات (0)