آموزش و اخبار آموزش و اخبار .

آموزش و اخبار

چرا استعلام فک پلاک خودرو مهم است؟

با توجه به افزایش روز به روز قیمت خودرو، خرید و فروش خودرو به خصوص خودروی دست دوم یکی از معاملاتی است که روزانه در کشور ما انجام می‌شود. درهنگام خرید یا فروش هر وسیله نقلیه‌ای باید قوانین مربوط به آن رعایت شود و هیچ فرقی نمی‌کند که خودرو شما نو یا دست دوم باشد. در هر صورت باید پلاک ماشین باید به نام شما زده شود، برای اطلاع از این امر باید استعلام پلاک خودرو با کدملی انجام شود.  پس اگر وسیله نقلیه دارید یا قصد خرید آن‌ را دارید در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با روش‌های استعلام پلاک آشنا شویم.

این مسئله برای فروشنده خودرو هم صدق می‌کند. اگر فروشنده‌ای قرارداد وکالت با خریدار داشته باشد تا مراحل تعویض پلاک را انجام دهد، باید حتما از صحت مراحل انجام کارها مطلع شود، چرا که اگر جرمی با پلاک ماشین فروشنده انجام شود، عواقب آن بر عهده فروشنده خودرو است.

فک پلاک به چه معناست؟

در زمان خرید یک خودروی صفر، نصب پلاک آن توسط پلیس انجام می‌شود. بعد از نصب، پلاک به نام مالک جدید ثبت می ‌شود. در صورت بروزهرگونه اتفاقی برای خودرو، ثبت آن به نام کسی که پلاک خودرو به نام او است انجام می ‌شود.

فک پلاک خودرو به معنی جدا کردن پلاک قبلی خودرو و نصب پلاک جدید بر روی آن است. یکی از اقدامات لازم هنگام  فروش خودرو، فک پلاک آن است. در واقع پلاک خودرو به نام مالک جدید آن ثبت شده و در مواقع لازم از پلاک آن خودرو برای پیگیری آن توسط پلیس استفاده می ‌شود.

در صورتی که در زمان خرید یک خودرو، فک پلاک انجام نشود، بروز هر نوع تخلف و جرمی که از جانب مالک جدید آن انجام شود بر عهده مالک قبلی آن است. بنابراین پس از فروش خودرو، تا زمانی که عملیات فک پلاک را انجام نداده اید، شما مسئول تمامی جرایم و تخلفاتی هستید که مالک جدید خودرو انجام می‌ دهد.

مراحل فک پلاک خودرو


مراحل تعویض یا فک پلاک، در مراکز وابسته به ناجا انجام می گیرد و شامل مراحل مختلف زیر است:

  • برای این که فک پلاک خودرو به صورت قانونی و صحیح انجام شود، باید به یکی از مرکز رسمی تعویض پلاک خودرو مراجعه کنید.در ابتدا شما وارد پارکینگ اصلی شده و در زمان ورود خود یک برگه تحویل دریافت می کنید. در این برگه شماره نوبت و باجه ای که باید به آن مراجعه کنید، مشخص شده است.
  • با در دست داشتن برگه نوبت به ساختمان مربوطه رفته و به مسئول باجه مدارکی مانند سند خودرو، اصل کارت ملی، اصل شناسنامه، سند و یا قولنامه خود را تحویل می دهید. برای فک پلاک خودرو به همراه داشتن اصل فیش آب، برق یا گاز(به تاریخ روز) را تحویل می‌دهید.
  • پس از ارائه مدارک لازم، همراه با فروشنده مراحل تنظیم و انتقال برگ سبز و تحویل خودرو را انجام دهید. در صورت داشتن وکالت نامه از مالک می توانید مدارک مربوط را ارائه و فرم درخواست برگ سبز و پلاک جدید را نیز تکمیل کنید.
  • پس از تنظیم و دریافت برگ سبز خودرو، باید هزینه مربوط به قبض پست را بابت پلاک و برگ سبز ماشین پرداخت کنید (این مبلغ در هرسال متفاوت است). پس از طی مراحل اداری حال می توانید با مراجعه به پارکینگ درخواست فک پلاک ماشین را ارائه دهید.
  • در این مرحله از فک پلاک بازرسان برگه ای را جهت تکمیل به شما ارائه می دهند که بایستی آن را به باجه قبلی برده و مدارک شناسایی خود را تحویل بگیرید. سپس با مراجعه به بخش فک پلاک، پلاک قبلی خودرو را به انبار پلاک ارائه می دهید.
  • پس از تحویل پلاک قبلی حال به شما نوبت می دهند و ساعت تحویل پلاک جدید را به شما اعلام می کنند. اگر خودرو صفر باشد یا تاکنون پلاکی به نام خود نداشته باشید، پلاک در زمان کمتر از یک ساعت به شما تحویل داده می شود، اما درصورتی که قبلا پلاکی با نام شما ثبت شده باشد نیاز به زمان بیشتری خواهید داشت.
  • مرحله آخر از فک پلاک به نصب پلاک جدید مربوط می شود. بعد از دریافت پلاک جدید به قسمت نصب پلاک خواهید رفت تا پلاک جدید روی خودروی شما نصب شود. درنهایت نیز پس از ارائه برگه ورودی پارکینگ به متصدی، از مرکز فک پلاک خارج خواهید شد.

اهمیت استعلام تعداد پلاک های فعال برای هر فرد چیست ؟

جهت جلوگیری از سوءاستفاده های احتمالی از پلاک های فعال ، ضرورت دارد هر چند وقت یکبار پلاک های فعال و به نام خود را بررسی کنیم. زیرا همانطور که گفتیم زمانی که پلاک یک خودرو به اسم شما باشد، تمام مشکلات مربوط به آن خودرو نیز بر عهده شخص شما است. به طور مثال اگر شخصی با پلاک خودروی شما دست به تخلفی بزند، شما مجرم شناخته می شوید. چرا که پلاک خودرو به اسم شما است.

برای استعلام از فک پلاک خودرو چه اقدامی باید انجام داد؟

به منظور آگاهی از این امر که فک پلاک خودرو صورت گرفته یا خیر می‌توانید از طریق نرمم‌افزارها و سامانه‌های آنلاین مربوطه استعلامات لازم را انجام دهید.

استعلام پلاک فعال خودرو

استعلام پلاک فعال خودرو راهور


یکی از دیگر سرویس‌های رایگانی که پلیس راهور در اختیار تمام کاربران قرار داده، استعلام پلاک خودرو فک شده است. برای آشنایی با نحوه استعلام پلاک فعال نیاز است وارد سایت راهور به نشانی rahvar120.ir شوید. سپس گزینه استعلام وضعیت پلاک فک شده را انتخاب کنید تا با وارد کردن کد ملی و رمز عبور سخا بتوانید آخرین نتیجه استعلام پلاک موتور سیکلت با کد ملی یا خودرو را مشاهده کنید. هم‌چنین این امکان وجود دارد که ببینید چه تعداد شماره پلاک فعال در سامانه استعلام پلاک rahvar120 به نام شما وجود دارد.

نرم‌افزار استعلام پلاک خودرو با کد ملی پلیس من


تمام کاربران می‌توانند نرم‌افزار استعلام پلاک خودرو پلیس من را دانلود و روی تلفن همراه خود نصب کنند تا بتوانند تنها با وارد کردن شماره موبایل و کد ملی خود نتیجه استعلام را مشاهده کنند.

نرم افزار استعلام پلاک خودرو با کد ملی

پیشخوان ۲۴ نرم‌افزار استعلام پلاک خودرو با کد ملی است که در کنار خدمات متعدد خود مانند تامین اجتماعی، قبض، پرداخت جزئی و خدمات خودرو، خدمت جدیدی را ایجاد کرده تا کلیه کاربران بتوانند با کد ملی و شماره تلفن خود نسبت به استعلام پلاک خودرو از کد ملی اقدام کنند.

استعلام پلاک فعال با قبضینو

سامانه قبضینو با در نظر گرفتن نیازهای کاربران خود در زمینه خدمات خودرو، علاه بر سرویس خلافی خودرو، امکان استعلام شماره پلاک‌های فعال را در سایت و اپلیکیشن خود قرار داده است. به راحتی و با استفاده از کد ملی و شماره موبایل خود می‌توانید نسبت به استعلام پلاک‌های فعال به نام خود مراجعه کنید.

 

 

استعلام پلاک خودرو با شماره پلاک

متأسفانه امکان استعلام پلاک خودرو با شماره پلاک وجود ندارد اما شما می‌توانید از سایر روش‌ها مانند استعلام پلاک فک شده با پیامک و کد ملی استفاده کنید.

استعلام پلاک خودرو ناجا

یکی از روش‌های دیگر استعلام پلاک فعال خودرو با کد ملی مراجعه به سایت استعلام پلاک فعال police.ir است. در این صفحه نیاز است گزینه پلیس راهور و سپس گزینه استعلام وضعیت پلاک فک شده را انتخاب کنید. توجه داشته باشید برای استفاده از سامانه استعلام پلاک خودرو ناجا به کد ملی و رمز عبور سخا نیاز دارید.

نتیجه گیری

امروزه  معاملات خودروبه کرات در حال انجام است. ممکن است بسیاری از خریداران نسبت به فک پلاک خودرو در مهلت مقرر تعیین شده  اقدام نکنند. این امر می تواند مشکلات زیادی برای فروشندگان به همراه داشته باشد. چرا که هر نوع خلاف یا جرمی که با اتومبیل انجام شود به نام صاحب آن خواهد بود. از این رو، بهتر است حتما پس از فروش اتومبیل اقدامات مقتضی برای فک پلاک خودرو صورت بگیرد و برای پیگیری این موضوع استعلام فک پلاک با کدملی انجام شود.

 

 

 


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۴ تیر ۱۴۰۱ساعت: ۱۱:۵۴:۳۵ توسط:مریم موضوع: نظرات (0)