آموزش و اخبار آموزش و اخبار .

آموزش و اخبار

چگونه وضعیت گواهینامه خود را پیگیری کنیم؟

پس از شرکت کردن و موفقیت در آزمون کتبی و عملی رانندگی، گواهینامه رانندگی برای اشخاص متقاضی دریافت این کارت، صادر می شود. معمولا 1 الی 2 ماه طول می‌کشد تا گواهینامه رانندگی از طریق شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران، به درب منزل متقاضیان، ارسال شود.

اما امکان بروز تاخیر در هنگام ارسال گواهینامه رانندگی  وجود دارد و همین موضوع ایجاب می کند که متقاضیان دریافت گواهینامه، با روش های پیگیری گواهینامه با کد ملی آشنا باشند تا بتوانند در صورت نیاز، اقدام به پیگیری و استعلام از طریق اینترنت، برای آخرین وضعیت گواهینامه رانندگی خود کنند.

در این مطلب در رابطه با انواع گواهینامه و نحوه رهگیری گواهینامه از طریق روش‌های مختلف صحبت خواهیم کرد.

انواع گواهینامه رانندگی

در گذشته گواهی نامه به ۶ دسته تقسیم می‌شد اما امروزه گواهی نامه‌های صادرشده به پایه یک، دو، سه تقسیم می‌شود. اعتبار گواهی نامه‌ها تا سن ۶۵ سالگی ۱۰ سال، از سن ۶۵ تا ۷۵ سالگی ۵ سال و از سن ۷۰ سالگی به بالا حدود دو سال است.

شرایط گرفتن گواهینامه پایه ۱

این نوع گواهینامه را رانندگانی دریافت می‌کنند که قصد رانندگی با اتوبوس مسافربری و کامیون را داشته باشند. برای گرفتن گواهی نامه پایه ۱ باید از شرایط زیر برخوردار باشید.

داشتن سن ۲۵ سال تمام برای دریافت گواهینامه پایه ۱ الزامی است.

یک سال باید از زمان دریافت گواهینامه پایه ۲ گذشته باشد.

گواهی سلامت روحی و جسمی داشته باشید.

منفی بودن تست اعتیاد

گذراندن دوره آموزشی و کسب نمره قبولی

قبولی در آزمون آیین نامه

دریافت گواهینامه پایه ۲

برای دریافت گواهی نامه وسایل نقلیه باربری و مسافرکشی باید از شرایط زیر برخوردار باشید.

باید حداقل ۲۳ سال داشته باشید تا بتوانید برای گرفتن گواهینامه پایه ۲ اقدام کنید.

حداقل ۲ سال از زمانی که گواهی نامه پایه ۳ دریافت کردید؛ گذشته باشد.

منفی بودن تست اعتیاد

گذراندن دوره آموزشی و قبولی در آن

شرایط اخذ گواهینامه پایه ۳

حداقل سن برای دریافت این نوع گواهی نامه ۱۸ سال است.

گذراندن دوره آموزشی و قبولی در آزمون آیین‌نامه

داشتن گواهی سلامت روحی، جسمی و روانی

شرایط گواهینامه ویژه

این نوع گواهی نامه رانندگی به رانندگان وسایل نقلیه کارگاهی، کشاورزی، عمرانی و صنعتی داده می‌شود. برای دریافت گواهی نامه باید شرایط زیر در مورد شما صدق کند.

حداقل سن ۲۰ سال

داشتن گواهی سلامت جسمی، روح و روانی

قبولی در دوره‌های آموزش نظری

شرکت در آزمون عملی و کسب نمره

شرایط گواهی نامه موتورسیکلت

1.    داشتن حداقل سن ۱۸ سال

2.    دریافت گواهی سلامت روحی، جسمی و روانی

3.    گذراندن دوره آموزشی

4.    قبولی در آزمون عملی شهر

محدودیت پلیس برای افراد تازه‌کار

محدودیت‌های رانندگی برای افرادی که به تازگی گواهی نامه خود را دریافت کرده‌اند، در نظر گرفته شده است که در ادامه آن‌ها را نام می‌بریم.

افرادی که به تازگی گواهی ‌نامه پایه سوم رانندگی را دریافت کرده‌اند، باید در سه ماه اول در کنار فردی که ترجیحا گواهی ‌نامه پایه سوم و در غیر این صورت گواهینامه پایه دو و یک دارند، بنشینند.

افراد تازه‌کار مجاز به رانندگی در ساعات ۱۲ شب تا ۵ صبح نیستند.

رانندگان مبتدی تا یک سال اجازه رانندگی در خارج از شهرها را ندارند. تنها حق رانندگی در مسیرهایی با فاصله ۲۵ کیلومتری از شهر را دارند.

اگر در طی این مدت مرتکب جریمه رانندگی شوند، نمره منفی دریافت می‌کنند.

در ادامه به محدودیت‌هایی که برای گواهی‌نامه موتورسیکلت وجود دارد، اشاره می‌کنیم:

اگر گواهی نامه موتور سیکلت را دریافت کردید تا یک سال اجازه رانندگی با موتورهای بیش از ۱۲۵ سی سی را ندارید.

به مدت یک سال اجازه رانندگی از ساعت ۱۰ شب تا ۵ صبح را ندارید.

همانند کسانی که گواهینامه پایه سوم دریافت کرده‌اند اجازه رانندگی در خارج از شهر را ندارید.

پیگیری گواهینامه مفقودی

در صورتی که گواهینامه خود را گم کرده‌اید اول از همه به سایت پست یافته مراجعه کنید. تمام مدارک شناسایی پیدا شده در سراسر کشور به ادارۀ پست فرستاده می‌شوند. افرادی که مدرکی را پیدا می‌کنند اگر آن را در صندوق پست بیندازند، این مدرک در سامانۀ مدارک یافت‌شدۀ کشور قرار می‌گیرد. در صورتی که مدرک شما پیدا شده باشد، فقط کافی است با در دست داشتن کارت ملی یا شناسنامه به نزدیک‌ترین دفتر پستی بروید. بعد از پر کردن فرم مربوطه، گواهینامۀ شما به نشانی پستی‌تان ارسال می‌شود.

درخواست گواهینامه المثنی

برای درخواست گواهینامه المثنی نیازی به ثبت آگهی در روزنامه‌ها نیست و کافی ست به یکی از مراکز پلیس‌+10 مراجعه کنید و درخواست خود را ثبت کنید. مدارک لازم برای دریافت گواهینامه المثنی:

  • اصل و کپی کارت ملی
  • اصل و کپی شناسنامه

نحوه استعلام وضعیت گواهینامه رانندگی

با توجه به اینکه گواهینامه رانندگی برای هر شخص و بر اساس کد ملی آن شخص ثبت و صادر می شود کلیه رانندگان می توانند با داشتن کد ملی، اقدام به رهگیری گواهینامه کنند. در ادامه، شما را با نحوه استعلام گواهینامه با کد ملی آشنا می کنیم که البته متفاوت از نحوه پیگیری گواهینامه بین المللی رانندگی می باشد.

برنامه استعلام گواهینامه رانندگی با کد ملی قبضینو

برای استعلام آخرین وضعیت گواهینامه موتور و خودرو ابتدا نیاز است وارد نرم‌افزار استعلام گواهینامه یا سایت قبضینو شوید. سرویس استعلام گواهینامه جدید با کد ملی را انتخاب کنید. سپس برای مشاهده نتیجه باید هم‌چنین دیگر نیاز نیست هر بار اطلاعات خودتان را وارد کنید؛ بلکه یک بار شماره موبایل و کد ملی را وارد می‌کنید. سپس برای مشاهده آخرین نتیجه استعلام باید روی یکی از اطلاعات ورودی نمایش داده شده کلیک کنید و گزینه استعلام وضعیت گواهینامه را انتخاب کنید. شماره موبایل و کد ملی خود را وارد کنید.

استعلام گواهینامه پلیس من

اپلیکیشن پلیس من یکی از روش‌های آنلاین پیگیری وضعیت گواهینامه رانندگی است که امکانات زیادی را در اختیار تمام کاربران قرار داده است. یکی از این خدمات، پیگیری وضعیت گواهی نامه رانندگی است. برای انجام این کار نیاز است وارد صفحه اصلی نرم‌افزار استعلام صدور گواهینامه شوید. گزینه راهور و سپس آخرین وضعیت گواهی ‌نامه را انتخاب کنید. حالا برای احراز هویت باید شماره موبایل و کد ملی خود را وارد کنید. سپس برای مشاهده نتیجه استعلام مبلغ ۵۲۰۰ تومان را پرداخت کنید. در غیر این صورت امکان استعلام برای شما وجود نخواهد داشت.

برنامه استعلام گواهینامه با کد ملی

برای استعلام وضعیت گواهینامه رانندگی می‌توانید از برنامه موبایلی پیشخوان ۲۴ استفاده کنید. برای استفاده از این سرویس هم تنها نیاز به شماره موبایل و کد ملی دارید.

سامانه پیگیری گواهینامه رانندگی از طریق پیامک

برای پیگیری گواهینامه رانندگی تعویضی از طریق پیامک باید عدد ۱ را به ۱۱۰۰ ارسال کنید. البته مدت زمان کوتاهی است که این سامانه از کار افتاده و دیگر مثل سابق، لیست خدمات سامانه را برای شما پیامک نمی‌کند. اگر می‌خواهید از آخرین وضعیت صدور گواهینامه خود با خبر شوید؛ باید کد ملی خود را به شماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۱۰ پیامک کنید. هزینه فعال‌سازی این سرویس اعلام وضعیت گواهینامه ۳۵۰ تومان است.

سامانه تلفنی پیگیری وضعیت گواهینامه رانندگی

اگر می‌خواهید به صورت تلفنی نسبت به استعلام گواهینامه با نام و نام خانوادگی اقدام کنید، می‌توانید با یکی از شماره‌های 81253573 یا 81253561 تماس بگیرید تا نتیجه استعلام همراه با جزئیات به شما نمایش داده شود. در غیر این صورت باید به مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور ناجا مراجعه کنید.

سامانه پیگیری گواهینامه از پست

برای پیگیری گواهینامه از پست نیاز است وارد سامانه رهگیری مرسولات سازمانی گواهی نامه شوید. برای استفاده از این سایت تنها به شماره کارت ملی خود نیاز دارید. توجه داشته باشید از این روش زمانی می‌توانید استفاده کنید که گواهینامه شما صادر شده و برای پست ارسال‌شده است.

استعلام گواهینامه رانندگی پلیس +۱۰

برای پیگیری گواهینامه با کد ملی می‌توانید به صورت حضوری به نزدیک‌ترین مرکز پلیس + ۱۰ مراجعه کنید.

استعلام وضعیت گواهینامه از طریق کد دستوری

در گذشته شما می‌توانستید برای پیگیری گواهی نامه رانندگی خود کد دستوری #193* یا *۱۱۰# را شماره‌گیری کنید؛ اما فعلا این دو سرویس در دسترس نیستند.

استعلام گواهینامه مفقودی از طریق ناجا

شما می‌توانید برای پیگیری گواهینامه از ناجا به سامانه اینترنتی رهگیری پست سازمانی مراجعه کنید. هم‌چنین می‌توانید برای پیگیری شماره گواهینامه مفقودی به یکی از دفاتر راهور ناجا مراجعه کنید. نکته: اگر به بارکد مرسوله دسترسی دارید و می‌خواهید برای استعلام گواهینامه با شماره مرسوله اقدام کنید؛ می‌توانید برای اطلاع از آخرین وضعیت گواهینامه صادرشده به سایت tracking.post.ir مراجعه کنید.

روش تشخیص گواهینامه رانندگی جعلی از اصلی

اگر می‌خواهید گواهینامه رانندگی اصلی را از جعلی تشخیص دهید باید یکی از روش‌های زیر را امتحان کنید.

عدد ۱ را به سامانه ۱۱۰۰ ارسال کنید تا از وضعیت اعتبار گواهی ‌نامه رانندگی مطلع شوید.

برای استعلام گواهینامه رانندگی جعلی می‌توانید از سرویس استعلام وضعیت گواهینامه پیشخوان24 استفاده کنید. برای مشاهده جزئیات تنها نیاز به شماره موبایل و کد ملی دارید.


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱ مرداد ۱۴۰۱ساعت: ۰۲:۴۸:۵۳ توسط:مریم موضوع: نظرات (0)