آموزش و اخبار آموزش و اخبار .

آموزش و اخبار

روش‌هاي استعلام و پرداخت خلافي با استفاده از كد VIN

در صورتي كه تصميم به پرداخت جرايم وسيله نقليه خود را داريد، آشنا شدن با انواع روش‌هاي استعلام و پرداخت خلافي براي شما داراي اهميت خواهد بود. خلافي ماشين از جمله مواردي است كه لازم است در اسرع وقت پرداخت شود زيرا در صورت عدم پرداخت به موقع  عواقب نا‌خوشايندي براي رانندگان در پي دارد. در اين مقاله قصد داريم پس از آشنايي با كد vin به معرفي انواع روش‌هاي استعلام و پرداخت خلافي به كمك كد vin بپردازيم.

كارت ماشين


كارت ماشين به عنوان شناسنامه ماشين داراي اطلاعات مهمي از جمله مشخصات راننده است. وقتي شما وسيله نقليه‌اي را خريداري مي‌كنيد، اطلاعات مربوط به آن در كارتي درج مي‌شود كه نشان دهنده مالكيت شما است. در اين كارت اطلاعات مهمي همچون نام‌ و نام خانوادگي، ظرفيت ماشين، رنگ و نوع سوخت مصرفي ثبت شده است. پشت كارت نيز يك باركد و يك شماره 8 رقمي درج شده است كه در ادامه شرح خواهيم داد.

وقتي شما خودرويي را خريداري مي‌كنيد،  كارت ماشين از طريق اداره پست به محل سكونت شما پست مي‌شود.
همانطور كه پيش از اين نيز اشاره كرديم اين كارت در واقع نشان‌دهنده اين است كه مالك اتومبيل چه كسي است و به عبارتي حكم سند ماشين را دارد و هميشه  بايد اين كارت را همراه داشته باشيد. 

روي كارت ماشين اطلاعاتي مربوط به مشخصات خودرو و مشخصات مالك خودرو وجود دارد.
در بخش مشخصات خودرو اطلاعاتي مانند شماره پلاك، نوع خودرو و مدل آن در كنار رنگ، سيستم، ظرفيت، شماره موتور، شماره شاسي، اتاق، تيپ خودرو و… قيد مي‌شود.

براي مثال: 

نوع: سواري
سيستم: پارس‌خودرو
مدل: ۱۳۹۹
رنگ: سفيد
و …
در بخش مشخصات مالك خودرو هم اطلاعات صاحب ماشين نوشته مي‌شود. اطلاعاتي مانند موارد زير:

نام مالك
شماره ملي/شماره شناسنامه
نام پدر
كد پستي

كد VIN


كد VIN هم از جمله اطلاعاتي است كه روي كارت خودرو نوشته مي‌شود. اما اين كد چيست؟

در واقع اين كد كوتاه‌شده عبارت Vehicle Identification Number يا  شماره شناسايي خودروست.
كد VIN، مجموعه‌اي چند حرفي از اعداد و حروف است كه بيشتر افراد نسبت به آن ناآگاه هستند. VIN به معني شماره شناسايي خودرو است و همان‌طور كه از نامش پيدا است، از مهم‌ترين اطلاعات يك خودرو محسوب مي‌شود. حداقل اهميت آن زماني آشكار مي‌شود كه خودرو براي اعمال تغييراتي از سوي سازنده به كارخانه فراخواني شده يا حتي دزديده مي‌شود. پس اهميت دارد كه هميشه اين كد را حفظ كنيد يا در جايي براي خود يادداشت كنيد. كد شناسايي خودرو ويژگي هايي دارد. مثلا براي هر اتومبيل متفاوت است و مانند اثرانگشت يكتاست ودر هيچ دو خودرويي يكسان نيست.
رمزگشايي كد VIN  نشان مي‌دهد كه هر خودرو در چه شركتي ساخته شده، منطقه ساخت كجا بوده، مدل آن چيست، نوع بدنه چيست و …. پس همان‌طور كه مي‌بينيد، شماره وين يا همان VIN اطلاعات بسيار مهمي را در خود دارد كه بسياري از افراد از آن اطلاعي ندارند. همه اين جزئيات روي كارت خودرويتان وجود دارد.

كد VIN همانند اثر انگشت خودروي شما است. بهترين راه شناسايي يك خودرو از طريق بررسي VIN آن است. به اين نكته توجه كنيد هيچ دو خودرويي كد وين يكساني ندارند. اين كد علاوه بر يكتا بودن، حاوي اطلاعات مهمي درباره خودرو است. اطلاعاتي مثل محل ساخت آن گرفته يا نوع پيشرانه‌ي استفاده شده با استفاده از كد وين قابل استخراج هستند.. اگر بدانيد كه چگونه اين اطلاعات را استخراج كنيد، مي‌توانيد خودرويي را كه هرگز از نزديك نديده‌ايد تا حدودي بشناسيد.

براي استخراج اطلاعات VIN به اين نكته توجه داشته باشيد كه هر خودروساز از الگوي خاصي براي ترجمه حروف اين كد استفاده مي‌كند. در واقع در تمام كدهاي VIN رشته خاصي از حروف، نشانگر اطلاعات يكساني هستند . اما با توجه به شركت توليد كننده‌ي هر خودرو، براي فهميدن اطلاعات داخل اين رشته، بايد بر اساس الگوي خودروساز عمل كرد.

استعلام خلافي به كمك كد VIN

يكي از روش‌هايي كه مي‌توانيد به كمك آن استعلام خلافي خودرو خود را بگيريد با كد VIN است. اين روش خود به شيوه‌هاي مختلفي قابل استفاده است كه در ادامه توضيح خواهيم داد.

استعلام خلافي با پيامك 

پشت كارت ماشين خود را با دقت نگاه كنيد. در پشت اين كارت، كد 17 رقمي وين را مي‌بينيد.
اكنون شما ميبايست اين كد را به شماره 1101202020 از طريق SMS پيامك ارسال كنيد.
پس از چند لحظه مقدار جريمه ماشين و تعداد دفعات آن براي شما ارسال ميشود.
دقت داشته باشيد كه در هنگام تايپ كد 17 رقمي فاصله لازم نيست. در تشخيص اعداد و حروف به خصوص 1 و i دقت كنيد چون گاهي به جاي حروف عدد و يا به جاي عدد حروف تايپ مي‌كنيد و اين باعث عدم پاسخ مي‌شود.

از اين روش مي توانيد براي استعلام خلافي خودرو و موتور و ساير وسايل نقليه استفاده كنيد. البته در اين روش براي پرداخت خلافي خودرو بايد از اپليكيشن استفاده كنيد و يا با استفاده از شناسه قبض و شناسه پرداخت و مراجعه به عابربانك خلافي خود را پرداخت كنيد.

استعلام خلافي با اپليكيشن‌ها 

يكي ديگر از روش‌هاي استعلام و پرداخت جرايم رانندگي استفاده از اپليكيشن‌هاي موبايل است. مزيت استفاده از اين روش اين است كه در اغلب اين برنامه‌ها علاوه بر استعلام قادر به پرداخت جريمه‌ها نيز خواهيد بود. از جمله اپليكيشن‌هايي كه مي‌توانيد براي بررسي و پرداخت جريمه‌هاي خود استفاده كنيد پليس من، قبضينو، پيشخوان24 و آپ، تاپ و ... است.

استعلام خلافي با USDD

در اين روش با هر مدل گوشي‌اي كه در دسترس شماست و بدون نياز به اينترنت مي‌توانيد با شماره‌گيري كد #۱۱۰* خلافي خودروي خود را دريافت كنيد. توجه داشته باشيد كه در اين روش نيز مانند روش پيامكي اگر قصد پرداخت خلافي را داشته باشيد بايد با استفاده از شناسه قبض و شناسه پرداختي كه به دست آورده ايد از اپليكيشن‌هاي ديگر و يا از طريق عابر بانك ها خلافي خود را پرداخت كنيد.

استعلام خلافي  به صورت حضوري

در صورتي كه به هردليلي موفق به پرداخت جرايم خود از روش‌هاي گفته شده نشديد، مي‌توانيد به يكي از دفاتر پليس ۱۰+ مراجعه كرده و ليست خلافي ماشين را دريافت نماييد. لازم به ذكر است كه در زمان فروش ماشين و انتقال سند يا براي ترخيص خودرو از پاركينگ‌هاي راهنمايي و رانندگي كه نياز به ارائه برگه خلافي صفراست بهتر است كه به دفاتر پليس ۱۰+ مراجعه نماييد. زيرا تنها در اين روش قادر خواهيد بود بلافاصله استعلام خلافي صفر را دريافت كنيد. در غير اين صورت با پرداخت خلافي از طرق ديگر، حداقل ۸ تا ۱۰ روز طول مي‌كشد تا نتيجه استعلام خلافي وسيله نقليه شما، صفر نشان داده شود. 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ساعت: ۱۱:۲۱:۱۳ توسط:مريم موضوع: نظرات (0)