آموزش و اخبار آموزش و اخبار .

آموزش و اخبار

روش‌های استعلام و پرداخت خلافی با استفاده از کد VIN

در صورتی که تصمیم به پرداخت جرایم وسیله نقلیه خود را دارید، آشنا شدن با انواع روش‌های استعلام و پرداخت خلافی برای شما دارای اهمیت خواهد بود. خلافی ماشین از جمله مواردی است که لازم است در اسرع وقت پرداخت شود زیرا در صورت عدم پرداخت به موقع  عواقب نا‌خوشایندی برای رانندگان در پی دارد. در این مقاله قصد داریم پس از آشنایی با کد vin به معرفی انواع روش‌های استعلام و پرداخت خلافی به کمک کد vin بپردازیم.

کارت ماشین


کارت ماشین به عنوان شناسنامه ماشین دارای اطلاعات مهمی از جمله مشخصات راننده است. وقتی شما وسیله نقلیه‌ای را خریداری می‌کنید، اطلاعات مربوط به آن در کارتی درج می‌شود که نشان دهنده مالکیت شما است. در این کارت اطلاعات مهمی همچون نام‌ و نام خانوادگی، ظرفیت ماشین، رنگ و نوع سوخت مصرفی ثبت شده است. پشت کارت نیز یک بارکد و یک شماره 8 رقمی درج شده است که در ادامه شرح خواهیم داد.

وقتی شما خودرویی را خریداری می‌کنید،  کارت ماشین از طریق اداره پست به محل سکونت شما پست می‌شود.
همانطور که پیش از این نیز اشاره کردیم این کارت در واقع نشان‌دهنده این است که مالک اتومبیل چه کسی است و به عبارتی حکم سند ماشین را دارد و همیشه  باید این کارت را همراه داشته باشید. 

روی کارت ماشین اطلاعاتی مربوط به مشخصات خودرو و مشخصات مالک خودرو وجود دارد.
در بخش مشخصات خودرو اطلاعاتی مانند شماره پلاک، نوع خودرو و مدل آن در کنار رنگ، سیستم، ظرفیت، شماره موتور، شماره شاسی، اتاق، تیپ خودرو و… قید می‌شود.

برای مثال: 

نوع: سواری
سیستم: پارس‌خودرو
مدل: ۱۳۹۹
رنگ: سفید
و …
در بخش مشخصات مالک خودرو هم اطلاعات صاحب ماشین نوشته می‌شود. اطلاعاتی مانند موارد زیر:

نام مالک
شماره ملی/شماره شناسنامه
نام پدر
کد پستی

کد VIN


کد VIN هم از جمله اطلاعاتی است که روی کارت خودرو نوشته می‌شود. اما این کد چیست؟

در واقع این کد کوتاه‌شده عبارت Vehicle Identification Number یا  شماره شناسایی خودروست.
کد VIN، مجموعه‌ای چند حرفی از اعداد و حروف است که بیشتر افراد نسبت به آن ناآگاه هستند. VIN به معنی شماره شناسایی خودرو است و همان‌طور که از نامش پیدا است، از مهم‌ترین اطلاعات یک خودرو محسوب می‌شود. حداقل اهمیت آن زمانی آشکار می‌شود که خودرو برای اعمال تغییراتی از سوی سازنده به کارخانه فراخوانی شده یا حتی دزدیده می‌شود. پس اهمیت دارد که همیشه این کد را حفظ کنید یا در جایی برای خود یادداشت کنید. کد شناسایی خودرو ویژگی هایی دارد. مثلا برای هر اتومبیل متفاوت است و مانند اثرانگشت یکتاست ودر هیچ دو خودرویی یکسان نیست.
رمزگشایی کد VIN  نشان می‌دهد که هر خودرو در چه شرکتی ساخته شده، منطقه ساخت کجا بوده، مدل آن چیست، نوع بدنه چیست و …. پس همان‌طور که می‌بینید، شماره وین یا همان VIN اطلاعات بسیار مهمی را در خود دارد که بسیاری از افراد از آن اطلاعی ندارند. همه این جزئیات روی کارت خودرویتان وجود دارد.

کد VIN همانند اثر انگشت خودروی شما است. بهترین راه شناسایی یک خودرو از طریق بررسی VIN آن است. به این نکته توجه کنید هیچ دو خودرویی کد وین یکسانی ندارند. این کد علاوه بر یکتا بودن، حاوی اطلاعات مهمی درباره خودرو است. اطلاعاتی مثل محل ساخت آن گرفته یا نوع پیشرانه‌ی استفاده شده با استفاده از کد وین قابل استخراج هستند.. اگر بدانید که چگونه این اطلاعات را استخراج کنید، می‌توانید خودرویی را که هرگز از نزدیک ندیده‌اید تا حدودی بشناسید.

برای استخراج اطلاعات VIN به این نکته توجه داشته باشید که هر خودروساز از الگوی خاصی برای ترجمه حروف این کد استفاده می‌کند. در واقع در تمام کدهای VIN رشته خاصی از حروف، نشانگر اطلاعات یکسانی هستند . اما با توجه به شرکت تولید کننده‌ی هر خودرو، برای فهمیدن اطلاعات داخل این رشته، باید بر اساس الگوی خودروساز عمل کرد.

استعلام خلافی به کمک کد VIN

یکی از روش‌هایی که می‌توانید به کمک آن استعلام خلافی خودرو خود را بگیرید با کد VIN است. این روش خود به شیوه‌های مختلفی قابل استفاده است که در ادامه توضیح خواهیم داد.

استعلام خلافی با پیامک 

پشت کارت ماشین خود را با دقت نگاه کنید. در پشت این کارت، کد 17 رقمی وین را می‌بینید.
اکنون شما میبایست این کد را به شماره 1101202020 از طریق SMS پیامک ارسال کنید.
پس از چند لحظه مقدار جریمه ماشین و تعداد دفعات آن برای شما ارسال میشود.
دقت داشته باشید که در هنگام تایپ کد 17 رقمی فاصله لازم نیست. در تشخیص اعداد و حروف به خصوص 1 و i دقت کنید چون گاهی به جای حروف عدد و یا به جای عدد حروف تایپ می‌کنید و این باعث عدم پاسخ می‌شود.

از این روش می توانید برای استعلام خلافی خودرو و موتور و سایر وسایل نقلیه استفاده کنید. البته در این روش برای پرداخت خلافی خودرو باید از اپلیکیشن استفاده کنید و یا با استفاده از شناسه قبض و شناسه پرداخت و مراجعه به عابربانک خلافی خود را پرداخت کنید.

استعلام خلافی با اپلیکیشن‌ها 

یکی دیگر از روش‌های استعلام و پرداخت جرایم رانندگی استفاده از اپلیکیشن‌های موبایل است. مزیت استفاده از این روش این است که در اغلب این برنامه‌ها علاوه بر استعلام قادر به پرداخت جریمه‌ها نیز خواهید بود. از جمله اپلیکیشن‌هایی که می‌توانید برای بررسی و پرداخت جریمه‌های خود استفاده کنید پلیس من، قبضینو، پیشخوان24 و آپ، تاپ و ... است.

استعلام خلافی با USDD

در این روش با هر مدل گوشی‌ای که در دسترس شماست و بدون نیاز به اینترنت می‌توانید با شماره‌گیری کد #۱۱۰* خلافی خودروی خود را دریافت کنید. توجه داشته باشید که در این روش نیز مانند روش پیامکی اگر قصد پرداخت خلافی را داشته باشید باید با استفاده از شناسه قبض و شناسه پرداختی که به دست آورده اید از اپلیکیشن‌های دیگر و یا از طریق عابر بانک ها خلافی خود را پرداخت کنید.

استعلام خلافی  به صورت حضوری

در صورتی که به هردلیلی موفق به پرداخت جرایم خود از روش‌های گفته شده نشدید، می‌توانید به یکی از دفاتر پلیس ۱۰+ مراجعه کرده و لیست خلافی ماشین را دریافت نمایید. لازم به ذکر است که در زمان فروش ماشین و انتقال سند یا برای ترخیص خودرو از پارکینگ‌های راهنمایی و رانندگی که نیاز به ارائه برگه خلافی صفراست بهتر است که به دفاتر پلیس ۱۰+ مراجعه نمایید. زیرا تنها در این روش قادر خواهید بود بلافاصله استعلام خلافی صفر را دریافت کنید. در غیر این صورت با پرداخت خلافی از طرق دیگر، حداقل ۸ تا ۱۰ روز طول می‌کشد تا نتیجه استعلام خلافی وسیله نقلیه شما، صفر نشان داده شود. 


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ساعت: ۱۱:۲۱:۱۳ توسط:مریم موضوع: نظرات (0)