آموزش و اخبار آموزش و اخبار .

آموزش و اخبار

روش‌هاي استعلام اينترنتي مدارك خودرو

بعد از خريد خودرو و انجام كارهاي مربوط به پلاك گذاري آن، مدت زماني را بايد منتظر بمانيد تا كارت خودرو به دست شما برسد. اما گاهي زمان زيادي بايد بگذرد تا كارت به دست شما برسد، در اين گونه مواقع راه حل هاي مختلفي وجود دارد كه مي توانيد براي پيگيري كارت ماشين بعد از تعويض پلاك انجام دهيد. در ادامه همراه ما باشيد تا در اين خصوص به سوالات شما پاسخ دهيم.

كارت خودرو چيست؟

كارت خودرو يكي از مدارك مهم براي تمامي افراد دارنده ماشين محسوب مي شود و اگر قصد استفاده از وسيله نقليه را داريد، بايد هميشه كارت همراه تان باشد. در واقع اين كارت براي ترخيص خودرو از پاركينگ، دريافت كارت سوخت، دريافت معاينه فني و بسياري كارهاي ديگر ارائه كارت خودرو لازم مي شود .

نداشتن كارت خودرو به معناي سرقتي بودن خودرو محسوب مي شود  و به همين دليل مهم است كه هميشه اين كارت همراه شما باشد.

از مهم‌ترين اطلاعات روي كارت خودرو مي‌توانيم به موارد زير اشاره كنيم:

  • مشخصات خودرو مانند نوع وسيله نقليه، سيستم، شماره موتور، شاسي و رنگ
  • مشخصات مالك خودرو مانند نام مالك، شماره ملي، نام پدر و كد پستي

روش‌هاي استعلام كارت و سند مالكيت خودرو

نحوه پيگيري كارت خودرو و سند مالكيت خودرو با قبضينو

قبضينو يكي از روش‌هايي است كه مي‌توانيد به كمك آن متوجه شويد سند مالكيت خودرو به نام شما ثبت شده است يا خير.

تا پيش از اين تنها روش پيگيري سند مالكيت خودرو مراجعه به ارگان‌هاي دولتي بود، حالا مي‌توانيد جزئيات استعلام را در قبضينو مشاهده كنيد. براي نمايش جزئيات استعلام نيز كافي است اطلاعاتي مانند شماره موبايل، كد ملي و شماره پلاك را وارد كنيد.

توجه داشته باشيد كه شماره پلاك، شماره موبايل و كد ملي بايد به نام يك شخص باشد وگرنه امكان استعلام وضعيت سند مالكيت خودرو وجود ندارد.

اين روش هم براي پيگيري كارت ماشين صفر و هم براي پيگيري كارت ماشين دست دوم خريداري شده در دسترس است و به‌روزترين اطلاعات را در اختيار شما قرار مي‌دهد.

استعلام سند مالكيت خودرو با كد ملي

يكي از روش‌هايي كه شما مي‌توانيد مطمئن شويد كه سند مالكيت خودرو به نام شما زده شده، استعلام سند مالكيت با كد ملي است. براي پيگيري نياز است به‌ صورت حضوري و با داشتن كارت ملي و مدارك شناسايي خودرو به سازمان ثبت اسناد و املاك كشور مراجعه كنيد.

اگر خودرو به نام شخص ديگري باشد، حضور او در دفترخانه براي استعلام ثبت سند مالكيت خودرو ضروري است. در غير اين صورت اطلاعاتي از سوي اداره ثبت در اختيار شما قرار داده نمي‌شود؛ مگر اينكه حكم قضايي در دست داشته باشيد.

پيگيري كارت خودرو با كد ملي

علاوه بر استعلام سند خودرو، امكان استعلام كارت ماشين با كد ملي نيز از طريق سامانه قبضينو در اختيار شما قرار گرفته است و مي‌توانيد جزئياتي مانند باركد پستي كارت خودرو و ضعيت كارت خودرو را مشاهده كنيد.

پيگيري كارت ماشين با پلاك

استعلام كارت خودرو با پلاك از جمله اولين نيازهاي خريداران خودروهاست. بعد از فك پلاك و انتقال مالكيت خودرو، استعلام كارت خودرو انجام مي‌شود. سامانه قبضينو با فراهم كردن اين امكان، تجربه ساده‌اي از استعلام را براي شما به همراه دارد.

راهور 120 استعلام كارت ماشين

پيگيري كارت خودرو از طريق سايت rahvar120نيز يكي از روش‌هاي استعلام است. براي اين كار كافيست به سايت پليس راهور مراجعه كنيد و گزينه رهگيري مرسولات سازماني را از بين خدمات انتخاب كنيد. سپس به صفحه پيگيري مرسولات پستي سازماني منتقل مي‌شويد و با وارد كردن پلاك خودرو خود مي‌توانيد استعلام را انجام دهيد. كد مرسوله به شما نمايش داده مي‌شود و با وارد كردن كد مرسوله در سايت Post.ir كارت خودرو خود را استعلام بگيريد.‌

پيگيري كارت ماشين از پست

اداره پست نيز امكان پيگيري كارت خودرو و ديگر مرسولات پستي را از طريق آدرس https://najatracking.post.ir/ فراهم كرده است. كافيست شماره پلاك خود را براي پيگيري كارت ماشين وارد كنيد. كد مرسوله به شما نمايش داده مي‌شود و مي‌توانيد با وارد كردن كد مرسوله در سايت اداره پست مي‌توانيد وضعيت ارسال را پيگيري كنيد.

پيگيري كارت ماشين از طريق كد دستوري USSD

استفاده از كد USSD نيز يكي ديگر از روش‌هاي پيگيري وضعيت كارت خودرو است. كد دستوري #110*، براي استفاده از خدمات غيرحضوري پليس +10 در اختيار هموطنان قرار گرفته است. لازم به ذكر است كه بسياري از خدمات اين سامانه در دست راه اندازي هستند و به زودي به صورت كامل در اختيار كاربران قرار خواهند گرفت.

برگشت خوردن كارت خودرو

ممكن است كارت شما ارسال شده باشد، اما به دليل نبودن در منزل و يا تغيير آدرس تان نتوانيد كارت خود را بگيريد. در اين صورت كارت خودرو شما برگشت خورده و نمي توانيد آن را به موقع دريافت كنيد.

براي جلوگيري از اين مورد بايد آدرس خود را دقيق و شفاف وارد كرده و از كوچك ترين اشتباهي در وارد كردن آدرس بپرهيزيد؛ زيرا در اين صورت ممكن است كارت شما برگشت بخورد.

براي اصلاح آدرس و مشخصات مالك خودرو مي توانيد از وبسايت پليس راهور اقدام نماييد.

نحوه پيگيري كارت خودرو برگشتي

بعد از برگشت خوردن كارت خودرو، اين كارت به مدت 3 ماه در اداره پست مانده و يا پست سه بار موظف است كه آن را ارسال نمايد. اما اگر پس از سه ماه نيز نتوانستيد كارت خود را بگيريد، نگران نباشيد ما در ادامه نحوه پيگيري آن را بررسي خواهيم كرد.

در صورت مفقود شدن كارت خودرو چه كنيم؟

مشكل رايج ديگري كه ممكن است براي برخي به وجود بيايد، مفقود شدن كارت است. افرادي كه كارت خود را گم مي كنند، بايد در خواست كارت المثني بدهند. براي ثبت درخواست كارت المثني، نياز است مالك با مدارك مورد نظر به مراكز تعويض پلاك مراجعه نمايد.

توجه داشته باشيد كه پس از مفقود شدن كارت بايد هر چه سريع تر اطلاع دهيد؛ زيرا ممكن است با كارت شما تخلفاتي انجام شود و اگر اطلاع نداده باشيد، تمامي تخلفات به نام خودتان ثبت خواهد شد.

دريافت المثني كارت خودرو

براي دريافت كارت المثني نيز لازم است ابتدا يك آگهي براي مفقود شدن كارت تان در روزنامه هاي كثيرالانتشار چاپ كنيد. اگر پس از گذشت 10 روز كارت شما پيدا نشد، مي توانيد به مراكز تعويض پلاك مراجعه كنيد. البته قبل از مراجعه گرفتن نوبت اينترنتي الزامي است.

  • مدارك لازم جهت صدور كارت خودروي المثني كه بايد همراه شما باشد، شامل موارد زير مي شود:
  • اصل كارت ملي و شناسنامه مالك خودرو
  • اصل برگ سبز خودرو
  • گواهي تسويه‌ي تخلفات رانندگي (جديد)
  • اصل سند فروش كارخانه سازنده (خودروهاي داخلي)
  • اصل بيمه‌ شخص ثالث خودرو
  • آگهي مفقودي كارت خودرو كه در روزنامه‌هاي كثيرالانتشار به چاپ رسيده و 10 روز از تاريخ آن گذشته است.
  • مدارك احراز محل سكونت مالك

پس از گذشت مدت زمان 10 الي 2 ماه، كارت خودرو به درب منزل ارسال خواهد شد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۱ تير ۱۴۰۱ساعت: ۰۴:۱۶:۲۲ توسط:مريم موضوع: نظرات (0)

استعلام ممنوع الخروجي با كدملي

گاهي افراد به دلايل مختلف از جمله دلايل مالي، قضايي و … اجازه خروج از كشور را نداشته و يا به اصطلاح ممنوع الخروج مي شوند. در ادامه به جزئيات بيشتر در اين زمينه خواهيم پرداخت.

ممنوع الخروجي چيست؟

ممنوع الخروجي به زبان ساده به اين معنا است كه شخص اجازه خارج شدن از كشور خود را ندارد. با اين حال ممنوع الخروجي امري نيست كه افراد نسبت به آن آگاهي داشته باشند و معمولا هنگا‌‌مي‌كه قصد سفر به يك كشور خارجي را دارند متوجه اين موضوع ‌‌مي‌شوند. پس لازم است تا افراد پيش از سفر و خريد بليط به نحوي از وضعيت خود نسبت به ممنوع الخروج بودن مطلع باشند تا دچار مشكل نشوند.

علل ممنوع الخروجي چيست؟

سوالي كه در اينجا مطرح مي شود اين است كه اصولا چه افرادي اجازه خروج از كشور را ندارند و به طور كلي چه عواملي سبب ممنوع الخروجي مي شود. از جمله اين عوامل مي توان به موارد زير اشاره كرد:

  • كساني كه بدهي قطعي مالياتي دارند و متخلفين از انجام تعهدات ارزي.

  • اشخاصي كه توسط راي دادگاه بدهكار شناخته شده يا بخاطر صدور اجراييه در اجراي ثبت اسناد و املاك كشور، از طرف دولت بدهكار شناخته ‌‌مي‌شوند.

  • افرادي كه به دلايلي مانند سرقت، تكدي گري و كلاهبرداري و يا هر جرم ديگري در خارج از ايران داراي سوء شهرت هستند.

  • اشخاصي كه بنا به دليل مغايرت سفر خارجي آنان با مصالح جمهوري اسلا‌‌مي‌، از سفر آنان به خارج از كشور ممانعت ‌‌مي‌شود. به طور معمول مقامات قضايي به اين اشخاص در اين زمينه يك ابلاغيه كتبي را ارسال ‌‌مي‌كنند.

  • افرادي كه اخذ گذرنامه و خروج از كشور آن ها، به اراده فرد ديگري مانند پدر، شوهر و قيم محول شده باشد (اشخاص زير 18 سال با اجازه كتبي ولي و قيم آن ها و زنان شوهردار با موافقت كتبي شوهر و در موارد اضطراري با اجازه دادستان مي توانند براي خروج از كشور گذرنامه دريافت كنند).

  • بدهكاران بانكي (و بدهكاري كه به دليل عدم معرفي مال يا عدم دسترسي به اموال وي به درخواست بستانكار وفق مقررات از خروج وي از كشور جلوگيري مي شود).
  • تما‌‌مي‌ بدهكاراني كه از پرداخت ماليات فرار كرده اند.


چه سازمان هايي مي توانند شخصي را ممنوع الخروج كنند؟

الف) دادسرا

دادسرا يكي از مراجعي است كه مي تواند حكم ممنوع الخروجي براي فردي صادر كند. وقتي كه به اتهامات يك متهم رسيدگي شد چنانچه احتمال ارتكاب جرم توسط آن شخص بالا باشد و همچنين امكان اين كه از كشور خارج و خود را مخفي كند نيز وجود داشته باشد، اين شخص را از طريق دادستاني كل كشور ممنوع الخروج مي كنند.

ب) دادگاه هاي حقوقي

يكي ديگر از مراجعي كه امكان صدور حكم ممنوع الخروجي شخصي را دارد دادگاه هاي حقوقي است. البته وكيل اصفهان بيان مي كند كه اين مرجع صرفا در مرحله اجراي احكام اين امكان را دارند كه شخصي را ممنوع الخروج كنند.

به عبارت ديگر ممكن است كه فردي به دليل بدهي كه دارد به طرف ديگر و يا چون تعهداتش را اجرا نكرده است، طرف مقابل در مرحله ي اجراي حكم درخواست ممنوع الخروجي وي را بكند تا به اين طريق از خروج او و عدم پرداخت دين و يا اجرا نكردن تعهد قراردادي جلوگيري كند.

ج) اداره ثبت

اداره ي قبت نيز يكي از مراجعي است كه اين امكان را دارد فرد را ممنوع الخروج كند. زماني كه شخصي به موجب يك سند لازم الاجرا يا رسمي بدهكار باشد مثل چك يا مهريه و اقدامي براي پرداخت آن نكند طلبكار مي تواند بخواهد كه وي را ممنوع الخروج كنند.

د) بانك مركزي

بانك مركزي كي از مراجعي است كه مي تواند در مورد بدهكاران بانكي حكم ممنوعيت خروج صادر كند. در صورتي كه كسي مبلغ قابل توجهي به بانك بدهكار باشد و احتمال داشته باشد كه براي فرار از پرداخت از كشور خارج شود، بانك مركزي از طريق دادستاني كل كشور اقدام به مممنوع الخروج كردن او مي كند.

 

هـ) اداره دارايي

اداره ي دارايي نيز مانند بانك مركزي اگر تشخيص دهد يكي از بدهكاران مالياتي ممكن است براي فرار از پرداخت به خراج از ايران برود، مي تواند از طريق دادستاني كل كشور حكم ممنوع الخروجي او را بگيرد.

اپليكيشن استعلام ممنوع الخروجي پيشخوان24

در گذشته كه خبري از پيشرفت تكنولوژي و اينترنت پر سرعت نبود، تمامي افراد بايد براي پيگيري به اداره گذرنامه مراجعه مي‌كردند اما امروزه فرايند استعلام خيلي سريع‌تر از قبل شده است. يكي از ساده‌ترين و در دسترس‌ترين روش‌هاي استعلام اينترنتي ممنوع الخروجي، استفاده از اپليكيشن استعلام ممنوع ‌الخروجي پيشخوان ۲۴ است. براي مشاهده نتيجه استعلام با جزئيات نياز به شماره موبايل و كد ملي داريد.

استعلام ممنوع ‌الخروجي با اپليكيشن پليس من

يكي از روش‌هاي استعلام ممنوع‌الخروجي پليس + ۱۰ استفاده از اپليكيشن پليس من است. شما مي‌توانيد با پرداخت ۵۲۰۰ تومان و وارد كردن شماره تماس و كد ملي‌تان نسبت به استعلام ممنوع‌الخروجي خود در كوتاه‌ترين زمان اقدام كنيد. هم‌چنين مي‌توانيد نتيجه استعلام ممنوع‌الخروجي epolice.ir را از طريق دانلود اپليكيشن پليس مشاهده كنيد.

استعلام ممنوع ‌الخروجي قوه قضاييه

استعلام ممنوع‌الخروجي با كد ملي، يكي ديگر از روش‌هاي استعلام ممنوع‌الخروجي است. براي استفاده از سرويس ثبت من قوه قضاييه بايد به نشاني exitban.ssaa.ir مراجعه كنيد. براي استعلام ممنوع‌الخروجي نياز به كد ملي و وارد كردن اطلاعات شخصي خود داريد تا از آخرين وضعيت ممنوع‌الخروجي خود مطلع شويد.

استعلام ممنوع ‌الخروجي چك برگشتي

براي استعلام ممنوع‌الخروجي اجراي اسناد رسمي و استعلام ممنوع‌الخروجي چك برگشتي مي‌توانيد به سامانه ثبت اسناد و املاك كشور به نشاني exitban.ssaa.ir مراجعه كنيد. براي مشاهده آخرين وضعيت خروج از كشور نياز به اطلاعاتي مانند شماره كد ملي، نام پدر، نام و نام خانوادگي و شماره شناسنامه داريد. توجه داشته باشيد كه شما به كمك اين سايت مي‌توانيد از وضعيت اجازه خروج كشور تمام پرونده‌هاي قضايي مطلع شويد.

استعلام ممنوع‌ الخروجي مالياتي با كد ملي

براي مشاهده وضعيت ممنوع‌الخروجي و پيگيري بدهي مالياتي خود مي‌توانيد به سازمان امور مالياتي به آدرس my.tax.gov.ir مراجعه كنيد و ببينيد كه آيا بدهي مالياتي و اجازه خروج از كشور را داريد يا نه!‍

استعلام ممنوع‌ الخروجي از اداره گذرنامه

اگرچه امروزه بيشتر افراد ترجيح مي‌دهند كه براي استعلام ممنوع‌الخروجي خود از روش‌هاي غير حضوري استفاده كنند اما هنوز هم خيلي از افراد هستند كه ترجيح مي‌دهند از روش حضوري استفاده كنند. در اين بين براي استعلام ممنوع‌الخروجي كيفري مي‌توانيد به صورت حضوري به اداره گذرنامه مراجعه كنيد يا از اپليكيشن پيشخوان ۲۴ و پليس من استفاده كنيد.

استعلام ممنوع‌الخروجي سامانه ثبت

براي اطلاع از آخرين وضعيت ممنوع ‌الخروجي پرونده‌هاي ثبتي مي‌توانيد به سايت سازمان ثبت اسناد و املاك كشور به نشاني ssaa.ir مراجعه كنيد. هم‌چنين در شرايط زير مي‌توانيد از سايت my.ssaa.ir استفاده كنيد و نتيجه استعلام ممنوع‌الخروجي خود را مشاهده كنيد.

  • استعلام ممنوع ‌الخروجي مهريه
  • استعلام ممنوع ‌الخروجي فرزند

درصورتي‌كه بعد از استعلام ممنوع ‌الخروجي نظاميان، اجازه خروج از كشور را نداشتيد، مي‌توانيد با مراجعه به اداره گذرنامه اجازه موقت خروج از كشور را دريافت كنيد.

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۳ تير ۱۴۰۱ساعت: ۰۵:۲۸:۲۵ توسط:مريم موضوع: نظرات (0)

نمره منفي گواهينامه چيست؟ روش‌هاي استعلام

پليس راهور براي رانندگان متخلف، قوانين مشخصي در نظر گرفته است. رانندگاني كه قوانين راهنمايي و رانندگي را رعايت نمي‌كنند، جريمه خواهند شد. به علاوه براي رانندگاني كه جرايم نقدي نيز نمي‌تواند آنها را اصلاح كند جريمه اضافي با عنوان “نمره منفي” درنظر گرفته شده است. در اين مقاله به جريمه نمره منفي مي‌پردازيم.

نمره منفي گواهينامه چيست؟

درصورت بروز برخي از تخلفات رانندگي پر خطر، علاوه بر جريمه نقدي، نمره منفي به راننده تعلق مي‌گيرد و دچار محروميت ناشي از كسب نمره منفي خواهد شد.

محروميت ناشي از كسب نمره منفي

محروميت هاي ناشي از كسب نمره منفي ۳ مرحله دارد.

مرحله اول

راننده‌اي كه ۳۰ نمره منفي كسب كند، به مدت ۳ ماه گواهينامه وي ضبط مي‌شود و در پايان اين مدت، بايد مبلغ ۴۰ هزار تومان به نفع خزانه عمومي جريمه پرداخت كند، تا گواهينامه مسترد شود.

مرحله دوم

درصورتي كه راننده مرحله اول را سپري كرده باشد، دوباره تخلف جديدي انجام دهد و ۲۵ نمره منفي كسب كند، در مرحله دوم گواهينامه راننده مذكور به مدت ۶ ماه ضبط شده و بعد از اين مدت با پرداخت ۶۰ هزار تومان جريمه به نفع خزانه عمومي، گواهينامه وي مسترد خواهد شد.

مرحله سوم

اگر بعد از گذراندن مرحله اول و دوم، دوباره راننده تخلفات جديدي مرتكب شود و ۲۰ نمره منفي بگيرد، گواهينامه وي باطل خواهد شد و براي اجازه مجدد رانندگي بعد از يك سال نياز است كه در آزمون رانندگي شركت كند.

كدام تخلفات شامل نمره منفي هستند؟

به صورت كلي بيش از ۱۷۲ تخلف رانندگي در جدول جرايم رانندگي وجود دارند كه از بين اين موارد، تنها ۲۰ مورد از آن‌ها به عنوان جرايم رانندگي پر خطر شناخته مي‌شوند. شما براي هر تخلف رانندگي نمره منفي دريافت نمي‌كنيد. بلكه نمره منفي گواهينامه براي تخلفاتي ثبت مي‌شوند كه پر خطر هستند و مي‌توانند سلامتي شما و ديگران را به خطر بيندازند. در جدول نمره منفي به اين تخلفات رانندگي اشاره مي‌كنيم.

·        تجاوز از سرعت مجاز بيش از ۵۰ كيلومتر در ساعت

·        سبقت غيرمجاز در راه هاي دو طرفه

·        حركات نمايشي نظير دور زدن در درجا يا تك چرخ زدن با موتور

·        حركت مارپيچ

·        عبوراز چراغ قرمز راهنمايي و رانندگي

·        عبور از محل ممنوع

·        دنده عقب در بزرگراه و آزادراه‌ها

·        رانندگي هنگام مصرف مشروبات الكلي يا مواد روانگردان

·        تجاوز از سرعت مجاز( بيش از ۳۰ تا ۵۰ كيلومتر در ساعت)

·        عبور وسايل نقليه از پياده رو

·        تجاوز به چپ از محور راه

·        دور زدن در محل ممنوع

·        رعايت نكردن حق تقدم عبور

·        استفاده از تلفن همراه حين رانندگي با سرعت بالاي ۶۰ كيلومتر

·        نقص فني موثر يا نقص لامپ ها و روشن نشدن آن ها در شب

·        رعايت نكردن قوانين ايمني هنگام حمل محموله هاي خطرناك

·       رانندگي با وسايل نقليه عمومي بيش از زمان مجاز

·        بي توجهي به فرمان ايست مراقبين عبور و مرور محصلين يا پليس مدرسه

·        رعايت نكردن مقررات حمل بار

·        رعايت نكردن شرايط گواهينامه نظير عينك، سمعك يا تجهيزات خاص

چگونه نمره منفي گواهينامه ثبت مي‌شود؟

وقتي مرتكب تخلف مي‌شويد نمره منفي شما با وارد كردن شماره گواهينامه در سيستم راهور ثبت مي‌شود. اما گاهي در زمان ارتكاب تخلف، دوربين‌هاي راهنمايي و رانندگي پلاك وسيله نقليه شما را ثيت مي‌كنند؛ در اين شرايط پلاك وسيله نقليه وارد سامانه مي‌شود و نمره منفي دوربين براي مالك ثبت مي‌شود. البته گاهي اوقات ديده شده كه خودرو دست شخصي به جز مالك خودرو بوده و در اين شرايط نمره منفي براي پلاك ماشين مالك ثبت شده است. در اين شرايط بايد صاحب خودرو به  واحد اجرائيات راهنمايي و رانندگي مراجعه كند و با ارائه مدارك مي‌تواند ثابت كند در زمان تخلف شخصي به جز مالك خودرو حضور داشته و نمره منفي را به گواهينامه وي منتقل يا به صورت كامل پاك كند.

پاك شدن نمره منفي گواهينامه

 آيا راهي براي پاك شدن نمره منفي گواهينامه وجود دارد؟ چه زماني نمره منفي گواهينامه پاك مي‌شود؟ چطور نمره نمره منفي خود را پاك كنيم؟ نمره گواهينامه بعد از چند ماه پاك مي‌شود؟ اين‌ها بخشي از سوالاتي هستند كه ممكن است براي شما هم پيش آمده باشند. براي پاسخ به اين سوالات بايد بگوييم براي پاك شدن نمره منفي خود بايد از ليست زير سربلند بيرون بياييد.

اگر ۶ ماه از آخرين تخلف داراي نمره منفي شما گذشته باشد (يعني در مرحله اول ۲۹ و در مرحله دوم ۲۴ امتياز منفي)  و در طي اين مدت به قوانين احترام بگذاريد و تخلف نمره منفي نداشته باشيد، تمام نمره‌هاي منفي گواهينامه شما به شكل خودكار پاك مي‌شود. سپس اولين تخلف بعدي به عنوان اولين نمره منفي شما شناخته مي‌شود.

اگر در مرحله سوم يعني در مرحله باطل شدن گواهينامه رانندگي باشيد. شرايط كمي متفاوت است. براي حذف كامل نمره منفي و خلافي خودرو نياز است در يك سال مجموع نمره منفي‌تان كمتر از ۲۰ باشد.

رسيدگي به اعتراض نمره منفي گواهينامه

راننده براي اعتراض به ميزان نمره منفي گواهينامه خود، مي‌تواند به واحدهاي اجرائيات مراجعه كند. اصل گواهينامه راننده، قولنامه، وكالتنامه يا هر سند قانوني كه بيانگر فروش وسيله نقليه باشد و هرگونه سند يا مدرك براي اثبات دليل خود دارد، ارائه دهد و فرم درخواست را تكميل كند.

كارشناس واحد اجرائيات پس از انطباق مدارك فرد معترض نسبت به رسيدگي اعتراض اقدام و نتيجه را به رانندگان اعلام مي‌كنند.

استعلام نمره منفي

براي مطلع شدن از وضعيت نمره منفي براي گواهينامه رانندگي و استعلام از آن، روش هاي مختلفي وجود دارد. در صورتي كه رانندگان به اينترنت دسترسي دارند، بهترين روش براي استعلام نمره منفي گواهينامه، مراجعه به سايت‌ها و سامانه‌هاي آنلاين و گرفتن استعلام از نمره منفي ثبت شده براي گواهينامه مي باشد.

استعلام نمره منفي گواهينامه به صورت پيامكي

براي استعلام نمره منفي گواهينامه به صورت پيامكي بايستي شماره گواهينامه خود را به سرشماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ ارسال كنيد، تا پاسخ آن را دريافت كنيد.

استعلام نمره منفي گواهينامه از سايت راهور

استعلام نمره منفي گواهينامه به صورت اينترنتي و آنلاين از طريق مراجعه به سايت راهور امكان پذير است. براي اين كار بايد شماره گواهينامه خود را وارد كنيد و استعلام نمره منفي گواهينامه خود را بگيريد.

به علاوه براي استعلام نمره منفي با شماره گواهينامه مي‌توانيد از اپليكيشن‌هاي مربوط به استعلام و پرداخت نظير قبضينو، پليس من، پيشخوان24 و ... استفاده كنيد.

اعتراض به نمره منفي گواهينامه

اگر به جريمه نمره منفي گواهينامه خود اعتراض داريد، بايد به واحد اجرائيات تخلفات مراجعه كنيد و شكايت خود را ثبت كنيد. قبل از مراجعه، بهتر است مدارك مهم زير را آماده كنيد.

·        اصل گواهينامه رانندگي

·        كارت مالكيت خودرو

·        فرم درخواست اعتراض به نمره منفي

·        وكالت‌نامه، قولنامه يا سند قانوني براي فروش وسيله نقليه

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۸ تير ۱۴۰۱ساعت: ۰۳:۰۵:۱۱ توسط:مريم موضوع: نظرات (0)

چرا استعلام فك پلاك خودرو مهم است؟

با توجه به افزايش روز به روز قيمت خودرو، خريد و فروش خودرو به خصوص خودروي دست دوم يكي از معاملاتي است كه روزانه در كشور ما انجام مي‌شود. درهنگام خريد يا فروش هر وسيله نقليه‌اي بايد قوانين مربوط به آن رعايت شود و هيچ فرقي نمي‌كند كه خودرو شما نو يا دست دوم باشد. در هر صورت بايد پلاك ماشين بايد به نام شما زده شود، براي اطلاع از اين امر بايد استعلام پلاك خودرو با كدملي انجام شود.  پس اگر وسيله نقليه داريد يا قصد خريد آن‌ را داريد در ادامه اين مطلب با ما همراه باشيد تا با روش‌هاي استعلام پلاك آشنا شويم.

اين مسئله براي فروشنده خودرو هم صدق مي‌كند. اگر فروشنده‌اي قرارداد وكالت با خريدار داشته باشد تا مراحل تعويض پلاك را انجام دهد، بايد حتما از صحت مراحل انجام كارها مطلع شود، چرا كه اگر جرمي با پلاك ماشين فروشنده انجام شود، عواقب آن بر عهده فروشنده خودرو است.

فك پلاك به چه معناست؟

در زمان خريد يك خودروي صفر، نصب پلاك آن توسط پليس انجام مي‌شود. بعد از نصب، پلاك به نام مالك جديد ثبت مي ‌شود. در صورت بروزهرگونه اتفاقي براي خودرو، ثبت آن به نام كسي كه پلاك خودرو به نام او است انجام مي ‌شود.

فك پلاك خودرو به معني جدا كردن پلاك قبلي خودرو و نصب پلاك جديد بر روي آن است. يكي از اقدامات لازم هنگام  فروش خودرو، فك پلاك آن است. در واقع پلاك خودرو به نام مالك جديد آن ثبت شده و در مواقع لازم از پلاك آن خودرو براي پيگيري آن توسط پليس استفاده مي ‌شود.

در صورتي كه در زمان خريد يك خودرو، فك پلاك انجام نشود، بروز هر نوع تخلف و جرمي كه از جانب مالك جديد آن انجام شود بر عهده مالك قبلي آن است. بنابراين پس از فروش خودرو، تا زماني كه عمليات فك پلاك را انجام نداده ايد، شما مسئول تمامي جرايم و تخلفاتي هستيد كه مالك جديد خودرو انجام مي‌ دهد.

مراحل فك پلاك خودرو


مراحل تعويض يا فك پلاك، در مراكز وابسته به ناجا انجام مي گيرد و شامل مراحل مختلف زير است:

  • براي اين كه فك پلاك خودرو به صورت قانوني و صحيح انجام شود، بايد به يكي از مركز رسمي تعويض پلاك خودرو مراجعه كنيد.در ابتدا شما وارد پاركينگ اصلي شده و در زمان ورود خود يك برگه تحويل دريافت مي كنيد. در اين برگه شماره نوبت و باجه اي كه بايد به آن مراجعه كنيد، مشخص شده است.
  • با در دست داشتن برگه نوبت به ساختمان مربوطه رفته و به مسئول باجه مداركي مانند سند خودرو، اصل كارت ملي، اصل شناسنامه، سند و يا قولنامه خود را تحويل مي دهيد. براي فك پلاك خودرو به همراه داشتن اصل فيش آب، برق يا گاز(به تاريخ روز) را تحويل مي‌دهيد.
  • پس از ارائه مدارك لازم، همراه با فروشنده مراحل تنظيم و انتقال برگ سبز و تحويل خودرو را انجام دهيد. در صورت داشتن وكالت نامه از مالك مي توانيد مدارك مربوط را ارائه و فرم درخواست برگ سبز و پلاك جديد را نيز تكميل كنيد.
  • پس از تنظيم و دريافت برگ سبز خودرو، بايد هزينه مربوط به قبض پست را بابت پلاك و برگ سبز ماشين پرداخت كنيد (اين مبلغ در هرسال متفاوت است). پس از طي مراحل اداري حال مي توانيد با مراجعه به پاركينگ درخواست فك پلاك ماشين را ارائه دهيد.
  • در اين مرحله از فك پلاك بازرسان برگه اي را جهت تكميل به شما ارائه مي دهند كه بايستي آن را به باجه قبلي برده و مدارك شناسايي خود را تحويل بگيريد. سپس با مراجعه به بخش فك پلاك، پلاك قبلي خودرو را به انبار پلاك ارائه مي دهيد.
  • پس از تحويل پلاك قبلي حال به شما نوبت مي دهند و ساعت تحويل پلاك جديد را به شما اعلام مي كنند. اگر خودرو صفر باشد يا تاكنون پلاكي به نام خود نداشته باشيد، پلاك در زمان كمتر از يك ساعت به شما تحويل داده مي شود، اما درصورتي كه قبلا پلاكي با نام شما ثبت شده باشد نياز به زمان بيشتري خواهيد داشت.
  • مرحله آخر از فك پلاك به نصب پلاك جديد مربوط مي شود. بعد از دريافت پلاك جديد به قسمت نصب پلاك خواهيد رفت تا پلاك جديد روي خودروي شما نصب شود. درنهايت نيز پس از ارائه برگه ورودي پاركينگ به متصدي، از مركز فك پلاك خارج خواهيد شد.

اهميت استعلام تعداد پلاك هاي فعال براي هر فرد چيست ؟

جهت جلوگيري از سوءاستفاده هاي احتمالي از پلاك هاي فعال ، ضرورت دارد هر چند وقت يكبار پلاك هاي فعال و به نام خود را بررسي كنيم. زيرا همانطور كه گفتيم زماني كه پلاك يك خودرو به اسم شما باشد، تمام مشكلات مربوط به آن خودرو نيز بر عهده شخص شما است. به طور مثال اگر شخصي با پلاك خودروي شما دست به تخلفي بزند، شما مجرم شناخته مي شويد. چرا كه پلاك خودرو به اسم شما است.

براي استعلام از فك پلاك خودرو چه اقدامي بايد انجام داد؟

به منظور آگاهي از اين امر كه فك پلاك خودرو صورت گرفته يا خير مي‌توانيد از طريق نرمم‌افزارها و سامانه‌هاي آنلاين مربوطه استعلامات لازم را انجام دهيد.

استعلام پلاك فعال خودرو

استعلام پلاك فعال خودرو راهور


يكي از ديگر سرويس‌هاي رايگاني كه پليس راهور در اختيار تمام كاربران قرار داده، استعلام پلاك خودرو فك شده است. براي آشنايي با نحوه استعلام پلاك فعال نياز است وارد سايت راهور به نشاني rahvar120.ir شويد. سپس گزينه استعلام وضعيت پلاك فك شده را انتخاب كنيد تا با وارد كردن كد ملي و رمز عبور سخا بتوانيد آخرين نتيجه استعلام پلاك موتور سيكلت با كد ملي يا خودرو را مشاهده كنيد. هم‌چنين اين امكان وجود دارد كه ببينيد چه تعداد شماره پلاك فعال در سامانه استعلام پلاك rahvar120 به نام شما وجود دارد.

نرم‌افزار استعلام پلاك خودرو با كد ملي پليس من


تمام كاربران مي‌توانند نرم‌افزار استعلام پلاك خودرو پليس من را دانلود و روي تلفن همراه خود نصب كنند تا بتوانند تنها با وارد كردن شماره موبايل و كد ملي خود نتيجه استعلام را مشاهده كنند.

نرم افزار استعلام پلاك خودرو با كد ملي

پيشخوان ۲۴ نرم‌افزار استعلام پلاك خودرو با كد ملي است كه در كنار خدمات متعدد خود مانند تامين اجتماعي، قبض، پرداخت جزئي و خدمات خودرو، خدمت جديدي را ايجاد كرده تا كليه كاربران بتوانند با كد ملي و شماره تلفن خود نسبت به استعلام پلاك خودرو از كد ملي اقدام كنند.

استعلام پلاك فعال با قبضينو

سامانه قبضينو با در نظر گرفتن نيازهاي كاربران خود در زمينه خدمات خودرو، علاه بر سرويس خلافي خودرو، امكان استعلام شماره پلاك‌هاي فعال را در سايت و اپليكيشن خود قرار داده است. به راحتي و با استفاده از كد ملي و شماره موبايل خود مي‌توانيد نسبت به استعلام پلاك‌هاي فعال به نام خود مراجعه كنيد.

 

 

استعلام پلاك خودرو با شماره پلاك

متأسفانه امكان استعلام پلاك خودرو با شماره پلاك وجود ندارد اما شما مي‌توانيد از ساير روش‌ها مانند استعلام پلاك فك شده با پيامك و كد ملي استفاده كنيد.

استعلام پلاك خودرو ناجا

يكي از روش‌هاي ديگر استعلام پلاك فعال خودرو با كد ملي مراجعه به سايت استعلام پلاك فعال police.ir است. در اين صفحه نياز است گزينه پليس راهور و سپس گزينه استعلام وضعيت پلاك فك شده را انتخاب كنيد. توجه داشته باشيد براي استفاده از سامانه استعلام پلاك خودرو ناجا به كد ملي و رمز عبور سخا نياز داريد.

نتيجه گيري

امروزه  معاملات خودروبه كرات در حال انجام است. ممكن است بسياري از خريداران نسبت به فك پلاك خودرو در مهلت مقرر تعيين شده  اقدام نكنند. اين امر مي تواند مشكلات زيادي براي فروشندگان به همراه داشته باشد. چرا كه هر نوع خلاف يا جرمي كه با اتومبيل انجام شود به نام صاحب آن خواهد بود. از اين رو، بهتر است حتما پس از فروش اتومبيل اقدامات مقتضي براي فك پلاك خودرو صورت بگيرد و براي پيگيري اين موضوع استعلام فك پلاك با كدملي انجام شود.

 

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۴ تير ۱۴۰۱ساعت: ۱۱:۵۴:۳۵ توسط:مريم موضوع: نظرات (0)