آموزش و اخبار آموزش و اخبار .

آموزش و اخبار

روش‌های استعلام اینترنتی مدارک خودرو

بعد از خرید خودرو و انجام کارهای مربوط به پلاک گذاری آن، مدت زمانی را باید منتظر بمانید تا کارت خودرو به دست شما برسد. اما گاهی زمان زیادی باید بگذرد تا کارت به دست شما برسد، در این گونه مواقع راه حل های مختلفی وجود دارد که می توانید برای پیگیری کارت ماشین بعد از تعویض پلاک انجام دهید. در ادامه همراه ما باشید تا در این خصوص به سوالات شما پاسخ دهیم.

کارت خودرو چیست؟

کارت خودرو یکی از مدارک مهم برای تمامی افراد دارنده ماشین محسوب می شود و اگر قصد استفاده از وسیله نقلیه را دارید، باید همیشه کارت همراه تان باشد. در واقع این کارت برای ترخیص خودرو از پارکینگ، دریافت کارت سوخت، دریافت معاینه فنی و بسیاری کارهای دیگر ارائه کارت خودرو لازم می شود .

نداشتن کارت خودرو به معنای سرقتی بودن خودرو محسوب می شود  و به همین دلیل مهم است که همیشه این کارت همراه شما باشد.

از مهم‌ترین اطلاعات روی کارت خودرو می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • مشخصات خودرو مانند نوع وسیله نقلیه، سیستم، شماره موتور، شاسی و رنگ
  • مشخصات مالک خودرو مانند نام مالک، شماره ملی، نام پدر و کد پستی

روش‌های استعلام کارت و سند مالکیت خودرو

نحوه پیگیری کارت خودرو و سند مالکیت خودرو با قبضینو

قبضینو یکی از روش‌هایی است که می‌توانید به کمک آن متوجه شوید سند مالکیت خودرو به نام شما ثبت شده است یا خیر.

تا پیش از این تنها روش پیگیری سند مالکیت خودرو مراجعه به ارگان‌های دولتی بود، حالا می‌توانید جزئیات استعلام را در قبضینو مشاهده کنید. برای نمایش جزئیات استعلام نیز کافی است اطلاعاتی مانند شماره موبایل، کد ملی و شماره پلاک را وارد کنید.

توجه داشته باشید که شماره پلاک، شماره موبایل و کد ملی باید به نام یک شخص باشد وگرنه امکان استعلام وضعیت سند مالکیت خودرو وجود ندارد.

این روش هم برای پیگیری کارت ماشین صفر و هم برای پیگیری کارت ماشین دست دوم خریداری شده در دسترس است و به‌روزترین اطلاعات را در اختیار شما قرار می‌دهد.

استعلام سند مالکیت خودرو با کد ملی

یکی از روش‌هایی که شما می‌توانید مطمئن شوید که سند مالکیت خودرو به نام شما زده شده، استعلام سند مالکیت با کد ملی است. برای پیگیری نیاز است به‌ صورت حضوری و با داشتن کارت ملی و مدارک شناسایی خودرو به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مراجعه کنید.

اگر خودرو به نام شخص دیگری باشد، حضور او در دفترخانه برای استعلام ثبت سند مالکیت خودرو ضروری است. در غیر این صورت اطلاعاتی از سوی اداره ثبت در اختیار شما قرار داده نمی‌شود؛ مگر اینکه حکم قضایی در دست داشته باشید.

پیگیری کارت خودرو با کد ملی

علاوه بر استعلام سند خودرو، امکان استعلام کارت ماشین با کد ملی نیز از طریق سامانه قبضینو در اختیار شما قرار گرفته است و می‌توانید جزئیاتی مانند بارکد پستی کارت خودرو و ضعیت کارت خودرو را مشاهده کنید.

پیگیری کارت ماشین با پلاک

استعلام کارت خودرو با پلاک از جمله اولین نیازهای خریداران خودروهاست. بعد از فک پلاک و انتقال مالکیت خودرو، استعلام کارت خودرو انجام می‌شود. سامانه قبضینو با فراهم کردن این امکان، تجربه ساده‌ای از استعلام را برای شما به همراه دارد.

راهور 120 استعلام کارت ماشین

پیگیری کارت خودرو از طریق سایت rahvar120نیز یکی از روش‌های استعلام است. برای این کار کافیست به سایت پلیس راهور مراجعه کنید و گزینه رهگیری مرسولات سازمانی را از بین خدمات انتخاب کنید. سپس به صفحه پیگیری مرسولات پستی سازمانی منتقل می‌شوید و با وارد کردن پلاک خودرو خود می‌توانید استعلام را انجام دهید. کد مرسوله به شما نمایش داده می‌شود و با وارد کردن کد مرسوله در سایت Post.ir کارت خودرو خود را استعلام بگیرید.‌

پیگیری کارت ماشین از پست

اداره پست نیز امکان پیگیری کارت خودرو و دیگر مرسولات پستی را از طریق آدرس https://najatracking.post.ir/ فراهم کرده است. کافیست شماره پلاک خود را برای پیگیری کارت ماشین وارد کنید. کد مرسوله به شما نمایش داده می‌شود و می‌توانید با وارد کردن کد مرسوله در سایت اداره پست می‌توانید وضعیت ارسال را پیگیری کنید.

پیگیری کارت ماشین از طریق کد دستوری USSD

استفاده از کد USSD نیز یکی دیگر از روش‌های پیگیری وضعیت کارت خودرو است. کد دستوری #110*، برای استفاده از خدمات غیرحضوری پلیس +10 در اختیار هموطنان قرار گرفته است. لازم به ذکر است که بسیاری از خدمات این سامانه در دست راه اندازی هستند و به زودی به صورت کامل در اختیار کاربران قرار خواهند گرفت.

برگشت خوردن کارت خودرو

ممکن است کارت شما ارسال شده باشد، اما به دلیل نبودن در منزل و یا تغییر آدرس تان نتوانید کارت خود را بگیرید. در این صورت کارت خودرو شما برگشت خورده و نمی توانید آن را به موقع دریافت کنید.

برای جلوگیری از این مورد باید آدرس خود را دقیق و شفاف وارد کرده و از کوچک ترین اشتباهی در وارد کردن آدرس بپرهیزید؛ زیرا در این صورت ممکن است کارت شما برگشت بخورد.

برای اصلاح آدرس و مشخصات مالک خودرو می توانید از وبسایت پلیس راهور اقدام نمایید.

نحوه پیگیری کارت خودرو برگشتی

بعد از برگشت خوردن کارت خودرو، این کارت به مدت 3 ماه در اداره پست مانده و یا پست سه بار موظف است که آن را ارسال نماید. اما اگر پس از سه ماه نیز نتوانستید کارت خود را بگیرید، نگران نباشید ما در ادامه نحوه پیگیری آن را بررسی خواهیم کرد.

در صورت مفقود شدن کارت خودرو چه کنیم؟

مشکل رایج دیگری که ممکن است برای برخی به وجود بیاید، مفقود شدن کارت است. افرادی که کارت خود را گم می کنند، باید در خواست کارت المثنی بدهند. برای ثبت درخواست کارت المثنی، نیاز است مالک با مدارک مورد نظر به مراکز تعویض پلاک مراجعه نماید.

توجه داشته باشید که پس از مفقود شدن کارت باید هر چه سریع تر اطلاع دهید؛ زیرا ممکن است با کارت شما تخلفاتی انجام شود و اگر اطلاع نداده باشید، تمامی تخلفات به نام خودتان ثبت خواهد شد.

دریافت المثنی کارت خودرو

برای دریافت کارت المثنی نیز لازم است ابتدا یک آگهی برای مفقود شدن کارت تان در روزنامه های کثیرالانتشار چاپ کنید. اگر پس از گذشت 10 روز کارت شما پیدا نشد، می توانید به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنید. البته قبل از مراجعه گرفتن نوبت اینترنتی الزامی است.

  • مدارک لازم جهت صدور کارت خودروی المثنی که باید همراه شما باشد، شامل موارد زیر می شود:
  • اصل کارت ملی و شناسنامه مالک خودرو
  • اصل برگ سبز خودرو
  • گواهی تسویه‌ی تخلفات رانندگی (جدید)
  • اصل سند فروش کارخانه سازنده (خودروهای داخلی)
  • اصل بیمه‌ شخص ثالث خودرو
  • آگهی مفقودی کارت خودرو که در روزنامه‌های کثیرالانتشار به چاپ رسیده و 10 روز از تاریخ آن گذشته است.
  • مدارک احراز محل سکونت مالک

پس از گذشت مدت زمان 10 الی 2 ماه، کارت خودرو به درب منزل ارسال خواهد شد.


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۱ تیر ۱۴۰۱ساعت: ۰۴:۱۶:۲۲ توسط:مریم موضوع: نظرات (0)