آموزش و اخبار آموزش و اخبار .

آموزش و اخبار

پيگيري صدور گواهينامه رانندگي

گواهينامه رانندگي از مهم‌ترين مداركي است كه براي تردد با خودرو يا موتورسيكلت به آن نياز داريد. هر وسيله نقليه‌اي گواهينامه مخصوص به خود را دارد اما در نهايت قوانين كلي رانندگي در خيابان‌هاي شهري و جاده‌ها تفاوت چنداني ندارند و تمامي رانندگان ملزم به رعايت آن‌ها هستند.

براي دريافت گواهينامه بايد پس از شركت در كلاس‌هاي رانندگي، ابتدا در آزمون آيين‌نامه و آزمون شهري رانندگي شركت كنيد. اگر در آزمون پذيرفته شويد اجازه دريافت گواهينامه را خواهيد داشت. پس از اين مرحله نوبت به استعلام گواهينامه مي‌رسد. 

روش‌هاي پيگيري گواهينامه و استعلام گواهينامه
براي پيگيري گواهينامه روش‌هاي مختلفي پيش روي شما قرار دارد كه در ادامه هر يك را معرفي خواهيم كرد:

استعلام گواهينامه با كد ملي آنلاين
براي استعلام گواهينامه با كد ملي مي‌توانيد از اپليكيشن يا سايت قبضينو استفاده كنيد. جزئيات نمايش داده شده در سامانه رهگيري گواهينامه قبضينو منطبق بر آخرين به‌روزرساني پليس ناجي بوده و آخرين وضعيت گواهينامه شما قابل مشاهده است.

همچنين امكان پيگيري صدور گواهينامه رانندگي با كد ملي نيز در سامانه قبضينو فراهم شده است و شما علاوه بر جزئيات گواهينامه، مي‌توانيد باركد پستي را نيز مشاهده كنيد و رهيگيري مرسوله پستي شامل گواهينامه خود را انجام دهيد.

استعلام گواهينامه از طريق تلفن

براي پيگيري وضعيت گواهينامه با كد ملي كافيست با شماره‌هاي ۸۱۲۵۳۵۷۳ و ۸۱۲۵۳۵۶۱ تماس بگيريد و با اعلام كد ملي خود استعلام تلفني گواهينامه را انجام دهيد. پيگيري از اين 40 روز بعد از دريافت گواهينامه امكان‌پذير است.

پيگيري گواهينامه رانندگي از طريق پيامك


براي رهگيري گواهينامه خود از طريق پيامك بايد عدد 1 را به سامانه 1100 (سامانه پيامكي پليس +10) ارسال كنيد تا از وضعيت گواهينامه خود باخبر شويد.

استعلام گواهينامه رانندگي پليس +10


براي پيگيري حضوري گواهينامه بايد به مراكز پليس +10 مراجعه كنيد. اين روش دردسرهاي زيادي دارد و زمان زيادي را تلف مي‌كند. همچنين زماني لازم به انجام اين كار است كه اطلاعات شما در روش‌هاي آنلاين ثبت نشده باشد. بنابراين بهتر است قبل از مراجعه به اين مراكز، پيگيري وضعيت گواهينامه را با كد ملي از اينترنت انجام دهيد.

مراحل صدور گواهينامه

سن شما 18 سال تمام
مدارك كامل هويتي
مدارك سلامت روحي و جسمي
شركت در كلاس‌هاي تئوري آيين‌نامه و كلاس‌هاي عملي شهري
قبول شدن در آزمون تئوري و عملي رانندگي

پس از شركت در آزمون شهري و قبولي در آن، بايد به آموزشگاه رانندگي خود مراجعه كنيد و درخواست صدور گواهينامه را ثبت كنيد. گواهينامه رانندگي، تائيد نهايي مي‌شود و در دستور كار براي چاپ قرار مي‌گيرد. سپس گواهينامه‌ها توسط اداره پست به متقاضيان گواهينامه تحويل داده مي‌شود.

برگشت خوردن گواهينامه


مامور پست سه بار براي تحويل گواهينامه به آدرس متقاضي مراجعه مي‌كند. اگر موفق به تحويل بسته نشود، گواهينامه به مركز پستي بازگردانده شده و 3 ماه نگهداري مي‌شود. متقاضي بايد با مدارك شناسايي، براي دريافت گواهينامه خود به مركز پستي ذكر شده در سامانه پست مراجعه كند و گواهينامه خود را دريافت كند

در صورتي كه متقاضي در اين بازه زماني 3 ماهه به اداره پست مراجعه نكند، گواهينامه به مركز صدور گواهينامه ارسال مي‌شود و 3 ماه ديگر نگهداري مي‌شود. اگر مجددا از سمت متقاضي اقدامي براي دريافت گواهينامه انجام نشود، گواهينامه از بين مي‌رود و فرد بايد مجددا براي دريافت و صدور گواهينامه اقدام كند.

مدت زمان صدور گواهينامه

صدور گواهينامه و ارسال آن براي مالك، معمولا 40 روز زمان مي‌برد. در اين بازه زماني براي اطلاع از وضعيت صدور گواهينامه خود كافيست كد ملي و شماره موبايل خود را در سامانه قبضينو وارد كنيد و به سادگي استعلام را انجام دهيد.
 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۳ بهمن ۱۴۰۱ساعت: ۱۲:۰۶:۳۴ توسط:مريم موضوع: نظرات (0)