آموزش و اخبار آموزش و اخبار .

آموزش و اخبار

نمره منفی گواهینامه چیست؟ روش‌های استعلام

پلیس راهور برای رانندگان متخلف، قوانین مشخصی در نظر گرفته است. رانندگانی که قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت نمی‌کنند، جریمه خواهند شد. به علاوه برای رانندگانی که جرایم نقدی نیز نمی‌تواند آنها را اصلاح کند جریمه اضافی با عنوان “نمره منفی” درنظر گرفته شده است. در این مقاله به جریمه نمره منفی می‌پردازیم.

نمره منفی گواهینامه چیست؟

درصورت بروز برخی از تخلفات رانندگی پر خطر، علاوه بر جریمه نقدی، نمره منفی به راننده تعلق می‌گیرد و دچار محرومیت ناشی از کسب نمره منفی خواهد شد.

محرومیت ناشی از کسب نمره منفی

محرومیت های ناشی از کسب نمره منفی ۳ مرحله دارد.

مرحله اول

راننده‌ای که ۳۰ نمره منفی کسب کند، به مدت ۳ ماه گواهینامه وی ضبط می‌شود و در پایان این مدت، باید مبلغ ۴۰ هزار تومان به نفع خزانه عمومی جریمه پرداخت کند، تا گواهینامه مسترد شود.

مرحله دوم

درصورتی که راننده مرحله اول را سپری کرده باشد، دوباره تخلف جدیدی انجام دهد و ۲۵ نمره منفی کسب کند، در مرحله دوم گواهینامه راننده مذکور به مدت ۶ ماه ضبط شده و بعد از این مدت با پرداخت ۶۰ هزار تومان جریمه به نفع خزانه عمومی، گواهینامه وی مسترد خواهد شد.

مرحله سوم

اگر بعد از گذراندن مرحله اول و دوم، دوباره راننده تخلفات جدیدی مرتکب شود و ۲۰ نمره منفی بگیرد، گواهینامه وی باطل خواهد شد و برای اجازه مجدد رانندگی بعد از یک سال نیاز است که در آزمون رانندگی شرکت کند.

کدام تخلفات شامل نمره منفی هستند؟

به صورت کلی بیش از ۱۷۲ تخلف رانندگی در جدول جرایم رانندگی وجود دارند که از بین این موارد، تنها ۲۰ مورد از آن‌ها به عنوان جرایم رانندگی پر خطر شناخته می‌شوند. شما برای هر تخلف رانندگی نمره منفی دریافت نمی‌کنید. بلکه نمره منفی گواهینامه برای تخلفاتی ثبت می‌شوند که پر خطر هستند و می‌توانند سلامتی شما و دیگران را به خطر بیندازند. در جدول نمره منفی به این تخلفات رانندگی اشاره می‌کنیم.

·        تجاوز از سرعت مجاز بیش از ۵۰ کیلومتر در ساعت

·        سبقت غیرمجاز در راه های دو طرفه

·        حرکات نمایشی نظیر دور زدن در درجا یا تک چرخ زدن با موتور

·        حرکت مارپیچ

·        عبوراز چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی

·        عبور از محل ممنوع

·        دنده عقب در بزرگراه و آزادراه‌ها

·        رانندگی هنگام مصرف مشروبات الکلی یا مواد روانگردان

·        تجاوز از سرعت مجاز( بیش از ۳۰ تا ۵۰ کیلومتر در ساعت)

·        عبور وسایل نقلیه از پیاده رو

·        تجاوز به چپ از محور راه

·        دور زدن در محل ممنوع

·        رعایت نکردن حق تقدم عبور

·        استفاده از تلفن همراه حین رانندگی با سرعت بالای ۶۰ کیلومتر

·        نقص فنی موثر یا نقص لامپ ها و روشن نشدن آن ها در شب

·        رعایت نکردن قوانین ایمنی هنگام حمل محموله های خطرناک

·       رانندگی با وسایل نقلیه عمومی بیش از زمان مجاز

·        بی توجهی به فرمان ایست مراقبین عبور و مرور محصلین یا پلیس مدرسه

·        رعایت نکردن مقررات حمل بار

·        رعایت نکردن شرایط گواهینامه نظیر عینک، سمعک یا تجهیزات خاص

چگونه نمره منفی گواهینامه ثبت می‌شود؟

وقتی مرتکب تخلف می‌شوید نمره منفی شما با وارد کردن شماره گواهینامه در سیستم راهور ثبت می‌شود. اما گاهی در زمان ارتکاب تخلف، دوربین‌های راهنمایی و رانندگی پلاک وسیله نقلیه شما را ثیت می‌کنند؛ در این شرایط پلاک وسیله نقلیه وارد سامانه می‌شود و نمره منفی دوربین برای مالک ثبت می‌شود. البته گاهی اوقات دیده شده که خودرو دست شخصی به جز مالک خودرو بوده و در این شرایط نمره منفی برای پلاک ماشین مالک ثبت شده است. در این شرایط باید صاحب خودرو به  واحد اجرائیات راهنمایی و رانندگی مراجعه کند و با ارائه مدارک می‌تواند ثابت کند در زمان تخلف شخصی به جز مالک خودرو حضور داشته و نمره منفی را به گواهینامه وی منتقل یا به صورت کامل پاک کند.

پاک شدن نمره منفی گواهینامه

 آیا راهی برای پاک شدن نمره منفی گواهینامه وجود دارد؟ چه زمانی نمره منفی گواهینامه پاک می‌شود؟ چطور نمره نمره منفی خود را پاک کنیم؟ نمره گواهینامه بعد از چند ماه پاک می‌شود؟ این‌ها بخشی از سوالاتی هستند که ممکن است برای شما هم پیش آمده باشند. برای پاسخ به این سوالات باید بگوییم برای پاک شدن نمره منفی خود باید از لیست زیر سربلند بیرون بیایید.

اگر ۶ ماه از آخرین تخلف دارای نمره منفی شما گذشته باشد (یعنی در مرحله اول ۲۹ و در مرحله دوم ۲۴ امتیاز منفی)  و در طی این مدت به قوانین احترام بگذارید و تخلف نمره منفی نداشته باشید، تمام نمره‌های منفی گواهینامه شما به شکل خودکار پاک می‌شود. سپس اولین تخلف بعدی به عنوان اولین نمره منفی شما شناخته می‌شود.

اگر در مرحله سوم یعنی در مرحله باطل شدن گواهینامه رانندگی باشید. شرایط کمی متفاوت است. برای حذف کامل نمره منفی و خلافی خودرو نیاز است در یک سال مجموع نمره منفی‌تان کمتر از ۲۰ باشد.

رسیدگی به اعتراض نمره منفی گواهینامه

راننده برای اعتراض به میزان نمره منفی گواهینامه خود، می‌تواند به واحدهای اجرائیات مراجعه کند. اصل گواهینامه راننده، قولنامه، وکالتنامه یا هر سند قانونی که بیانگر فروش وسیله نقلیه باشد و هرگونه سند یا مدرک برای اثبات دلیل خود دارد، ارائه دهد و فرم درخواست را تکمیل کند.

کارشناس واحد اجرائیات پس از انطباق مدارک فرد معترض نسبت به رسیدگی اعتراض اقدام و نتیجه را به رانندگان اعلام می‌کنند.

استعلام نمره منفی

برای مطلع شدن از وضعیت نمره منفی برای گواهینامه رانندگی و استعلام از آن، روش های مختلفی وجود دارد. در صورتی که رانندگان به اینترنت دسترسی دارند، بهترین روش برای استعلام نمره منفی گواهینامه، مراجعه به سایت‌ها و سامانه‌های آنلاین و گرفتن استعلام از نمره منفی ثبت شده برای گواهینامه می باشد.

استعلام نمره منفی گواهینامه به صورت پیامکی

برای استعلام نمره منفی گواهینامه به صورت پیامکی بایستی شماره گواهینامه خود را به سرشماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ ارسال کنید، تا پاسخ آن را دریافت کنید.

استعلام نمره منفی گواهینامه از سایت راهور

استعلام نمره منفی گواهینامه به صورت اینترنتی و آنلاین از طریق مراجعه به سایت راهور امکان پذیر است. برای این کار باید شماره گواهینامه خود را وارد کنید و استعلام نمره منفی گواهینامه خود را بگیرید.

به علاوه برای استعلام نمره منفی با شماره گواهینامه می‌توانید از اپلیکیشن‌های مربوط به استعلام و پرداخت نظیر قبضینو، پلیس من، پیشخوان24 و ... استفاده کنید.

اعتراض به نمره منفی گواهینامه

اگر به جریمه نمره منفی گواهینامه خود اعتراض دارید، باید به واحد اجرائیات تخلفات مراجعه کنید و شکایت خود را ثبت کنید. قبل از مراجعه، بهتر است مدارک مهم زیر را آماده کنید.

·        اصل گواهینامه رانندگی

·        کارت مالکیت خودرو

·        فرم درخواست اعتراض به نمره منفی

·        وکالت‌نامه، قولنامه یا سند قانونی برای فروش وسیله نقلیه

 


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۸ تیر ۱۴۰۱ساعت: ۰۳:۰۵:۱۱ توسط:مریم موضوع: نظرات (0)